Bredde, lille "gang"/indgang

Hej LDS

I mit nye hus, er jeg i en del af huset, ved at lave en lidt speciel ruminddeling.
Jeg har delt 80m2 i fire lige store dele, som bliver til 3 værelser, og et lege/gennemgangsrum.
Som indgang til to af værelserne, har jeg tegnet en meget lille "fordelingsgang", som er kvadratisk, med to døre.

Mit spørgsmål er, hvor bred skal jeg lave denne lille "fordeling".
Dørhullerne bliver 90cm. Men hvor meget skal jeg give på hver side af dørene?
(Jeg har jo ikke interesse i at tage for meget plads fra værelserne. Men samtidig, er der meget højt til loftet, inde på midten, da jeg har saksespær, med 12 graders rejsning, på det indvendige loft. Så det må jo heller ikke blive for smalt at se på.)

inde på midten, hvor fordelingen bliver, er der 330 cm højt.
jeg tænker måske ca 10 cm på hver side af dørene, så det indvendige mål, retvinklet, er 110 cm ?
Hvad siger I?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hov jeg glemte skitsen;
Jeg er ikke ekspert, men da jeg tilbage i 2010 sammen med en bygningskonstruktør tegnede vores hus, var minimumsbredden på gangareal 130cm.

Så vores lille gang der giver adgang til i alt tre værelser er præcist 130 cm bred. Jeg formoder du også skal have det sådan, men det burde fremgår af bygningsreglementet.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja, bygningsreglementet siger 1,3m omkring døre i gangarealer:
http://bygningsreglementet.dk/br10_03_id59/0/42
Jeg havde ikke lige set komme, at der skulle blandes noget med regler, ind i det. Har I set min skitse?
Kan man overhovedet kalde det for et gangareal? findes der en definition på det? området hænger jo i guld højde, sammen med aktivitetsrummet/opholdsrummet, og er ikke længere end det er bredt.

Skrevet af torp på 10 aug 2013 21:59
Jeg havde ikke lige set komme, at der skulle blandes noget med regler, ind i det. Har I set min skitse?
Kan man overhovedet kalde det for et gangareal? findes der en definition på det? området hænger jo i guld højde, sammen med aktivitetsrummet/opholdsrummet, og er ikke længere end det er bredt.


Ja, vi har set din skitse. Men har du læst det link til BR som Jens postede?


Reglen på de 1,3m gælder også for dig. Det er kravene til plads omkring dørene.

Hvis du alligevel skal bygge det hele om, er det vel heller ikke noget problem at lave det efter gældende regler.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis