Vaskemaskine motor kører ikke

Hej

Motoren i min vaskemaskine kører ikke. Det er en Siemens Siwamat XLS 1650, ca. 6 år gammel.

Den tager vand ind fint og pumper det også gerne ud igen, men tromlen kører slet ikke rundt. Har taget toppen og bagbeklædningen af og kan sagtens dreje tromlen rundt med hånden, og motoren drejer fint med. Sætter jeg den til at vaske eller centrifugere, kommer der slet ingen lyd fra motoren. Displayet viser ingen fejl - opfører sig som om alt er i den skønneste orden.

Er der nogen som har et bud på hvad problemet kan være?

- Thorsten


mvh
Thorsten
Hej Motoren i min vaskemaskine kører ikke. Det... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Har lige skilt elektronikken ad, den boks der sidder nederst i venstre side, der er brændt en sort flad dims der er loddet på printet på størrelse med en to-krone, der står NTC 10-- kan ikke læse om der står 10 eller mere, under stregen på tværs står der 0538, har monteret en autosikring på 10 amp (prøvede en på 3 amp den brændte over) og nu kører motoren igen. der er 240 volt AC på de to ben. vil prøve og finde en ny NTC Inrush Current Limiter men er i tvivl om hvor stor den skal være.

Mvh

Mvh. Knud
der sidder en skrue i venstre side af fronten,( når hele fronten er afmonteret) som du skruer ud og trykker derefter den gule tap ud af hullet, nederst på boksen er der en plastbøjle som skal trækkes lidt ud, derefter kan hele boksen trækkes et stykke op, og boksen kan tages ud,efter afmontering af ledning på sort boks bagerst i vaskemaskine. derefter kan boksen skilles ad.

Mvh. Knud
Tak. Jeg havde ikke tænkt på om jeg kunne afmontere fronten.

Ligner "dimsen" noget af dette https://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&gid=1748&gidlevel=0  ?


mvh
Thorsten
mener det er en sådan http://elektronik-lavpris.dk/p102600/JNR13S100LYL_NTC_Inrush_Current_Limiters_10R_4,0A/

Mvh. Knud
Super! Jeg glæder mig til at konstatere om det også er den der er brændt af i min maskine. Update følger i aften...


mvh
Thorsten
Kan du ikke lægge et billede af den brændte "dims" ind, så vi andre nysgerrige kan kigge med?
Måske er der en, der kan fortælle, hvad det er for en dims, og komme med lidt yderligere gode råd.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

hej

Her er et billede af dimsen, der mangler et stykke + de to ben, også et billed af printet hvor der er indsat en sikring

Mvh. Knud
Den er god nok! Jeg fik skildt min ad og kunne se at min NTC er underlig misfarvet på den ene side:


Da jeg målte henover den mens maskinen stod på centr. program, viste den konstant 200-220 V. Jeg pillede den af og kortsluttede benene i stedet, og så kørte motoren igen.

Nu skal jeg "bare" have fundet en erstatning. Jeg kan ikke gennemskue om http://elektronik-lavpris.dk/p102600/JNR13S100LYL_NTC_Inrush_Current_Limiters_10R_4,0A/ er det rigtige, og i givet fald præcist hvilken én det er - og de lader heller ikke til at være på lager.

Her er et billede af den anden side af dimsen. Der står desværre ikke meget på den:


Hvis nogen har et godt bud på den korrekte reservedel, hører jeg rigtig gerne

- Thorsten


mvh
Thorsten
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis