Vaskemaskine motor kører ikke

Hej

Motoren i min vaskemaskine kører ikke. Det er en Siemens Siwamat XLS 1650, ca. 6 år gammel.

Den tager vand ind fint og pumper det også gerne ud igen, men tromlen kører slet ikke rundt. Har taget toppen og bagbeklædningen af og kan sagtens dreje tromlen rundt med hånden, og motoren drejer fint med. Sætter jeg den til at vaske eller centrifugere, kommer der slet ingen lyd fra motoren. Displayet viser ingen fejl - opfører sig som om alt er i den skønneste orden.

Er der nogen som har et bud på hvad problemet kan være?

- Thorsten


mvh
Thorsten
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den skal sikkert bare have nogle nye kul i motoren.De sidder modsat enden med rem skiven dvs motoren skal afmonteres og kan nemt skiftes når man står med motoren og koster ikke det store at skifte

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Tak for svaret.

Kan det være rigtigt at den fra den ene dag til den anden helt holder op med at køre pgra kulene? Jeg havde indtryk af at det ville gå gradvist ned ad bakke med kulene, men jeg kan sagtens tage helt fejl ;-)

Hvis jeg tager kulene ud, kan jeg da se på dem hvor slidt de er? Jeg vil jo gerne være rimelig sikker på at de er årsag til problemet inden jeg gør alt for meget.

- Thorsten


mvh
Thorsten
Jeg kan ikke finde motorkul til den nogensteder online - har forsøgt både danske og udenlandske reservedelsforhandlere. Er der nogen chance for at motoren ikke benytter kul (jeg ved der er nogle af de dyrere nye maskiner som ikke har).

Til info har motoren et nummer påtrykt: 5500014536
Selve vaskemaskinens modelnummer er: WXLS1650EU/12

- Thorsten


mvh
Thorsten
er 99,9 % sikker på at det er de kul der bliver linket til
kullene kan nemt gå til fra den ene dag til den anden .Du kan nemt tage dem ud og se hvor slidte de er som nye er de vel en 3-4 cm lange når de er nedslidte vil jeg tro de er 1/2 cm sådan cirka

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Nu har jeg afmonteret motoren som forberedelse til nye kul, men jeg kan ikke se hvor de eksisterende kul sidder. Her er et billede af motoren, hvor man kan se det elektriske tilslutningsstik. Når jeg kigger nærmere på dette, kan jeg kun se at der løber de rødbrune (viklings-?) ledninger ud, samt de to gule ledninger som går til en flad sort skive som sidder rundt om akslen. Er det mig der er blind? Kan den flade sorte skive have noget med problemet at gøre?

Mvh
Thorsten


mvh
Thorsten
Du skal se på siden af motoren der skulle meget gerne sidde 1 kul på hver side af den hvor der sidder en ledning på med mindre det er en kulfri motor så har du helt ret i der ikke er kul i
det sorte skive i enden er tacoen det er den der giver styringen besked på hvor stærkt motoren køre.hvis den var i stykker ville maskinen godt kun køre dog kun med centr hastighed som regel

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Hej
Har samme vaskemaskine og lige samme problem, og motoren er kulfri type. Har du fundet en løsning.

Mvh. Mekaniken

Mvh. Knud
Jeg har netop fået bekræftet af Siemens serviceafddeling at det er en kulfri motor. Jeg har ved samme lejlighed konkluderet at det ikke kan betale sig at reparere maskinen, da det bliver for dyrt. Arbejdsløn bliver mindst 1.000, en ny motor 1.300 eller en ny styreenhed til 2.000. Så jeg skal ud og have en ny.

Tak for jeres bidrag her!


mvh
Thorsten
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis