Efterisolering med 350 mm styrolit ovenpå beton terrændæk unden isolering under

Hej

Vores sommerhus er en gammel mejeri bygning med kombineret mejeri og beboelse for mejeristen og hans elev. 1/3 af huset er med hulmur og krybekælder (beboelsen) og 2/3 er med helstensmure og 120mm betongulv, hvori der er nedstøbt diverse fundamenter til maskiner. Disse fundamenter går ca. 3-500 mm under betongulvets overkant. Betongulvet i mejeridelen er 360 mm under gulvhøjden i beboelsen, så der er plads til de 350 mm isolering, som er kravet til etablering af gulvvarme. Ved en tidligere renovering er der lagt strøer med trægulv i den del af mejeriet, som vi skal i gang med nu. Gulvvarmen skal være trægulv på de eksisterende strøer, med de gamle gulvbrædder genanvendt som forskalling til varmefordelingspladerne. Der er ikke sparet på hverken cement eller mængden af anvendt beton. Vi har netop støbt et terrændæk i beton med vandbåren gulvvarme til et vådrumsområde på ca 20 m2. For at få plads til isoleringen, 400mm, måtte vi banke 18 tons beton op. Det areal vi skal i gang med nu er på ca. 40 m2.

Jeg har læst at man ikke må isolere ovenpå beton, hvis der ikke er isolering under fordi beton ikke er kapillarbrydende - jeg har også læst det modsatte, så jeg er lidt forvirret. Da jeg ikke rigtig gider mere beton, men samtidigt gerne vil lave det rigtigt, vil jeg høre jeres mening om jeg skal 1) banke beton op igen,  2) isolere ovenpå betonen eller måske er en alternativ løsning - 3) bore/banke huller med en given afstand?

Mange hilsner
Michael
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen som ved noget om denne problemstilling?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis