Siemens opvasker laver hvidt slør

Hej,

Jeg har en Siemens Eurostar opvasker fra 2001 som i noget tid ved måske hver 4. vask at lave et hvidt slør på alt servicet. Det er mest synligt på bestik og glas, men man kan med lidt god vilje også se det på tallerkener. Det kan nemt tørres af med en finger eller et viskestykke.

Jeg har selvfølgelig renset bundsi og møllen i pumpen. Tjekket for salt og afspændingmiddel. Har også haft alle møllerne taget af inde i maskinen inkl. selve armen der sidder i bagenden som går op til den øverste mølle. Alt er renset. Har haft begge sider taget af og renset indspulingshullet i højre side samt haft ALT afmonteret i venstre side. Det vil sige hele det "flade kammer", ventiler og slanger.

Det er som om at en 75 graders vask ikke har problemet, men den alm. 55 graders vask er varm - det hele er varmt og damper når den er færdig.

Jeg er i tvivl om hvad årsagen kan være. Tænker det enten kan være at maskinen er for fyldt (det skal siges at jeg IKKE skylder noget af inden - tager kun madrester af) eller om det måske er en ventil der er defekt. Men kan det være spulevandet der ikke kommer kraftigt nok ind - måske en spulepumpe nede i bunden som jeg ikke har været inde ved, som ikke kører optimalt? Den pumpe man umiddelbart kan komme til under sierne går jeg ud fra er afløbspumpen.

Er der nogen der har et godt bud?

Mvh.
Brian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket alle dyserne i spulearmene, samt at spulearmen er monteret korrekt?

Vores tidligere Simens opvasker, lavede det samme, her var det spulearmenes dyser der var stoppet.
Der kan godt ligge lidt løst skidt inde i spulearmene, så det er lidt on/off, når man kikker dyserne. Jeg tog armene af, og fyldte vand i dem, så alle dyserne kunne kontrolleres.
Har du smagt på det hvide lag?
Jeg kunne mistænke, at det er salt. Med nogle af de moderne tabs skal der ikke være salt i maskinen, men andre skal der. Tilsvarende med afspændingsmiddel. Læs på pakken om hvilke hjælpestoffer maskinen skal have.
Prøv evt et andet fabrikat tabs.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

da vores lavede det samme var det blødgørings anlægget den var galt med indstillingen af, altså salt og afspænding
så fat i manual of ind på vandværkets hjemmeside og se data, og så indstille maskinen ud fra disse oplysninger, og så var det klaret.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej igen.

Jeg bruger ikke tabs, men fylder salt, afspændingsmiddel og opvaskepulver på manuelt.

Jeg har ikke smagt på belægningen, men det vil jeg lige prøve.

Jeg har indstillet salt og afspændingsmængderne efter vandets beskaffenhed - også for nyligt. Så det er heller ikke det, medmindre anlægget doserer forkert.

Annonce
en mulighed som jeg selv havde overset på vores, er at salt kan indstilles både mekanisk men også elektronisk.
pakningen i låget til saltbeholderen er også en ofte set årsag.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja salt skal indstilles elektronisk, mens afspændingsmiddel er med en drejeknap i afspændingsbeholderen.

Belægningen smager IKKE af salt - har lige prøvesmagt....
så ser det ud til at det er kalk = for lidt salt
http://www.hvidevareprofessoren.dk/da-DK/Vedligeholdelse/Opvaskemaskine.aspx

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hmmm - det smager heller ikke surt/bittert som indikerer at det er sæberester, men jeg kan se at de skriver at afspændingsmiddel og opvaskepulver skal være samme fabrikat - og det er det ikke. Så det må være næste skridt.
Vi havde lidt af samme problem på vores ældre Bosch opvasker. Her var problemet at sæbeklappen godt kunne finde på at sætte sig fast eller ikke åbne rigtigt, derfor var der ikke vasketid nok til at vasketabs'en kunne blive opløst og deraf et hvidt slør.
Vores løsning blev at bruge flydende Neophos. Det hjalp, vi har ikke haft hvide belægninger på servicet siden. De påstår desuden at man ikke behøver fylde afspænding og salt i maskinen, meeen det gør vi nu alligevel, det giver altså stadigvæk det pæneste resultat.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis