Gammelt anker? Tjek det.

Vores lille paraply-anker knækkede en flig af.    Noget at tænke over?

Er dit anker i orden ? Kan dit anker holde til kraftigt træk?

Var på fin sommertur – og gør, som vi plejer at gøre ved stranden:
Vi lægger vi det store anker ca 20 m ude fra stranden.
Lister os ind til stranden, og kaster ”børneankeret” (3,5 kg paraply anker GAMMELT) ind på stranden.
Så kan vi altid komme ud igen, uanset vindretning, og det lille skal jo kun holde båden på plads så vi kan soppe ind. Skulle det lille ”rippe” i sandet og båden drive ud, så ligger den jo stadig solidt for det store anker.

--- Også denne gang kastede jeg igen ankeret ind på stranden – men det kurede så underligt hen over sandet.
Den ene flig var knækket af og lå tilbage. Kun ved at blive smidt på sand!!!

Ikke den store ulykke – for ”børneankeret” skulle jo også kun holde os ind til stranden. Og jeg kunne jo gå ind og ”jokke ankerfligene ned i sandet”  og købte et andet dagen efter.

 

Men tankevækkende – for når det sker med et lille paraplyanker, så kan det også ske med et stort. Og det er jo DET vi stoler på - Ikk? Eller gør vi?

Det er jo støbejern, og får det en overbelastning, så kommer der et pludseligt brud – støbejern er jo meget sprødt, og knækker bare.



Bruddet var gammelt – det ser man på billedet – kun en lille del af brudfladen er frisk, så ankeret har haft en gammel skade – måske fra den tidligere ejer af båden.

En småting og hvad så ? Er det ikke ligegyldigt?
--- ihvertfald har jeg lært: Man kan IKKE stole på gammelt grej - man er nødt til at tjekke det! Selvom det har virket godt i mange år, kan det godt knække i morgen.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et paraply anker er ikke egnet til andet end at holde ruser med, det er nærmest bare en videre udvikling af et dræg.  For mig findes der kun tre anker typer som jeg turde ligge ved patent ankeret stokankeret og plovankeret. Mit hoved anker er et foldbart stokanke og så bruger jeg slet ikke line men kæde og kun kæde på hoved ankeret. Kaffeankeret er et ældre dræg !
Skrevet af lynæs på 08 aug 2013 17:36
Et kvalitetsanker er ikke støbt men sænksmedet eller anden form for smedning, du har købt noget billigt skidt, og fået det.
Hvis du nu lige læser mandens tekst igen, vil du se at det fulgte med båden

Så er det vel også købt - at det er en del af en pakke gør vel ikke, at det ikke er et billigt anker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det er da et billigt anker, som jeg har fået med båden.

Og Paraplyanker er jo som regel støbejern. Jeg forestiller mig, at den tidligere ejer har hevet ankeret op engang hvor det har kilet sig fast - og så er den ene "arm" brækket næsten helt af. Det er jo så bare lige dét jeg ikke havde set.

I øvrigt, så har jeg da set at mange sejler rundt med et paraplyanker.

Men håndværker skriver jo om de ankre der er gode - og det kan man jo bare købe.
Vores "store anker" er et Deltaanker på 6 kg, som virkelig holder fantastisk godt - bare man ikke lægger det oven i et lag sten.
Jeg vil også mene at Sea-Grip må være godt.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Delta ankeret er et rimeligt godt anker, det er dog totalt uegnet ved store sten som du selv er inde på og er der meget tang vil det "høste" tangen uden at nå ned i bunden. Der vil jeg anbefale et stokanker af den simple grund at uanset bundforholdene så griber det omgående, det kan faktisk være svært at hive op igen hvis man ikke ligger lige over det.
Jeg har købt mit hos Hellers det eneste sted de har dem som foldeanker, så de ikke fylder så meget i kistebænken eller på fordækket. Og det er smedet ikke støbt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis