Ny flisebelægning

Hej LDS,

Hermed min første post i forummet som ny bruger :-)

Beskrivelse af projektet:
Ved vores hus er der en lang flisegang hele vejen fra vejen og op til (og rundt om huset).
Det er 14x21 herregårdssten (og af en eller anden grund er der brugt de tunge 7cm kørefliser over det hele og ikke kun i indkørslen...). Dengang man lavede den (i 1976) har man af uransaglige årsager valgt at lave 2 "bede" ved huset, som altså i bund og grund er store rektangulære huller i belægningen helt inde ved huset (det ene er 2m x 50cm og det andet er ca 4m x 50cm). De ligger mellem dørene (bryggers + hoveddør). Naturligvis er det noget værre biks, fliserne rundt om bliver løse, der er masser af ukrudt og nu vil jeg af med det og have fliser helt ind til huset så det bliver én lang havegang.
Der skal ikke som sådan køre noget på de nye fliser, men tanken er at stille et par store blomsterkummer der.

Problemet:
- Jorden i "bedene" er meget løs og sandet (ingen råjord), så jeg ved ikke helt hvor langt jeg skal grave ned?
- Og hvordan jeg skal bygge underlaget op? Bundgrus, stabilgrus eller hvordan?
- Og hvor dybe skal lagene være? 
- Er der noget problem i at de to bede ligger helt op ad huset når jeg skal grave ned - det er jo lige ved fundamentet?
- Andre ting jeg skal være opmærksom på som jeg ikke lige har tænkt over?

Håber der er nogen der kan hjælpe med lidt idéer!

På forhånd mange tak.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Siden du ikke skal køre på det og der ikke bliver mere belsatning, end et par have krukker, skal du bare grave af til bunden er fast, fylde på med lergrus, vibrere sammen med resten, læggesand og til sidst fliser. Vandet løber jo væk fra huset, i kraft af fald væk fra huset, så der skulle ikke være noget i vejen for, at du har fliser helt ind til huset, det har vi også uden problemer. Jeg ville nu ikke lave indkørsel selv, nu har du jo bunden, den skal jo bare rettes til vibreres, bare du er meget opmærksom på at få det rigtige fald, ikke kun fra huset, men også mod dræn og afløb.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tak for input Henrik S.

Problemet er at selvom jeg graver til fx 90cm kommer jeg ikke ned i hård fast råjord... Det fandt jeg ud af da jeg skulle lave plankeværk for et par år tilbage. Jorden fortsætter med at være tør og sandet.
spørgsmålet er så om huset står på en sandbuld, har du papire på huset, fra det blev bygget. hvis du graver 30 cm af og vander bunden, så blir det hårdt, hvis du så også vander indimellem at du vibrere, tror jeg det bliver godt, der skal vel højest holde en cykel, så mon ikke det går.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tak for input Henrik S.

Nu tillader jeg mig at stille et (ganske sikkert totalt åndssvagt spørgsmål) da jeg aldrig har gjort i at lægge fliser eller vibrere før. Jeg kan se at sådan en pladevibrator vejer mellem 80 og 300 kg - hvordan får man den lige ned i et 30 cm dybt hul og op igen??

Ned kan den jo snildt komme (måske ikke så hensigtsmæssigt), men op igen?

Ja undskyld hvis det er et tåbeligt spørgsmål - men der må være noget jeg ikke lige kan gennemskue...
Hej Skals

Har du ikke en bekendt, der ejer en minigraver / bobcat, der kan hjælpe dig?

Du kan binde et tov om pladevibratoren og til skovlen på minigraveren - og på den måde flytte vibratoren fra a-b.

BedreByg.dk - et website omhandlende byggeri, vedvarende energi og lignende. Kig ind og læs bl.a. om strømpeforing og brolægning. Vi ses!
Annonce
Hej Bedrebyg,

Mange tak for dit input og forklaring.

Desværre kender jeg ikke nogen der ejer en minigraver / bobcat (vel prisen man må betale for at være kontornusser, at man ikke kender nogen håndværkere desværre...).

Ser ud til at jeg må hitte et alternativ - man kan vel også bruge en stamper af en stolpe fx? (Omend det nok er noget mere omstændigt...)
Da jeg lånte en pladevibrator fulgte der en giraf med til at løfte den op og ned. Ved ikke om man kan få sådan en med hvis man lejer et sted. Men ellers kan du også lave en brolæggerjomfru af en 10x10 cm stolpe og bruge den til at stampe med.
Når der alligevel ikke skal være noget belastning på de fliser kan du godt nøjes med at ligge en 15cm stabilgrus også 2-3 cm ligge grus, også fliserne oven på. Det vil sansynligvis sætte sig hen over de næste 20 års tid men det skulle være til at overkomme.
Mange tak for input Illisher.

Jeg kan godt holde til at skulle kigge på det igen om 20 år - den nuværende flisegang har alligevel ligget der siden 1976 :-)
Jeg har netop indhentet et tilbud fra en entreprenør på at lave denne flisebelægning (ca 15 m2 totalt da der skal tages lidt med på den anden side af huset, men samme fremgangsmåde).

Jeg var chokeret over at få en pris på 13.000 - lyder det ikke helt vildt?

Fliserne koster samlet set ca 2.000,- og grus + fugesand 1.500,-

Der er så 5.500,- for at udgrave, "opbankning af grus" og bortkørsel af jord.

Arbejdsløn desuden knap 4.000,-

Er det bare mig der er urimelig, eller er det ikke meget dyrt for så lidt..?
du behøver ikke nødvendigvis en vibrator, du kan købe dig en bjælke 12 x 12cm og banke med den, den kan så også genbruges hvis du en anden gang skal bruge sådan en. det gør jeg til mindre opgaver, vand det grundtgt indimellem, så skal du bare over det flere gange.
Arbejdsløn og moms, det er skide dyrt, jeg har fået lagt 120 kvm kostede ca 80000 men det var alle pengene værd, da det også var en indkørsel, så der nu er det rette fald, og forbydninger hvor vandet ledes væk til dren på den helt rigtige måde. men en taresse ville jeg nu nok vælge selv at lave, bunden er det vigtigste, det at lægge fliserne er nemt.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis