Ny flisebelægning

Hej LDS,

Hermed min første post i forummet som ny bruger :-)

Beskrivelse af projektet:
Ved vores hus er der en lang flisegang hele vejen fra vejen og op til (og rundt om huset).
Det er 14x21 herregårdssten (og af en eller anden grund er der brugt de tunge 7cm kørefliser over det hele og ikke kun i indkørslen...). Dengang man lavede den (i 1976) har man af uransaglige årsager valgt at lave 2 "bede" ved huset, som altså i bund og grund er store rektangulære huller i belægningen helt inde ved huset (det ene er 2m x 50cm og det andet er ca 4m x 50cm). De ligger mellem dørene (bryggers + hoveddør). Naturligvis er det noget værre biks, fliserne rundt om bliver løse, der er masser af ukrudt og nu vil jeg af med det og have fliser helt ind til huset så det bliver én lang havegang.
Der skal ikke som sådan køre noget på de nye fliser, men tanken er at stille et par store blomsterkummer der.

Problemet:
- Jorden i "bedene" er meget løs og sandet (ingen råjord), så jeg ved ikke helt hvor langt jeg skal grave ned?
- Og hvordan jeg skal bygge underlaget op? Bundgrus, stabilgrus eller hvordan?
- Og hvor dybe skal lagene være? 
- Er der noget problem i at de to bede ligger helt op ad huset når jeg skal grave ned - det er jo lige ved fundamentet?
- Andre ting jeg skal være opmærksom på som jeg ikke lige har tænkt over?

Håber der er nogen der kan hjælpe med lidt idéer!

På forhånd mange tak.
Hej LDS, Hermed min første post i forummet som... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld, har jeg fuldstændig misforstået problemstillingen? Vi taler om op til 15 kvm, hvor der skal være ingen eller max. lettere trafik. Og der tales om entreprenører, bobcats, minigravere og pladevibratorer, der kun kan flyttes med maskinkraft. Grav 20 cm af, fyld 15 cm stabilgrus på, vand det godt igennem og stamp det med en hjemmelavet jomfru af en stolpe (eller ofre et par gamle træsko, som du sømmer et brædt på i skoens længde og hopper rundt indtil du ikke gider mere). Derefter lægger du et par cm. afretningsgrus på og trækker det plant. Voila! Skulle der mod forventning komme en lunke om nogle år, lægger du bare nogle af stenene om. Gråspurve skydes da med slangebøsse, ikke kanoner.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Får man ikke fjernet muldjorden vil der ske sætningsskader, ingen trafik eller meget trafik, det spiller ingen rolle.

At grave 20 cm af og stadig have muldjord som bund er fusk, så når du betaler 13.000kr får du bunden som den skal bygges. forhåbentlig. Du kan så vælge at lave fuskeren, men du skal være forberedt på at du sikkert skal rette dine fliser. Det bedste tidspunkt og se det på er efter frosten har været der, eller et par år

I stedet for en pladevibrator til at stampe sandet kan du som nogen siger, bruge en håndstamper (hjemme lavet eller købt, du bestemmer selv) Eller du kan leje en jordloppe. Jordloppen er lavet til at kunne stampe større mængder og på smalle området. Lige det du har brug for hvis du skal langt ned.
Selvfølgelig er det fusk. Men mit punkt er bare, at nogen gange er fusk godt nok, når vi ikke taler om kritiske ting, og når økonomien også spiller en rolle (og hvornår gør den ikke det?). For 13.000 kr. kan man efter min mening få en masse sjovere ting end en lille stump terrasse, som (måske) aldrig sætter sig.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Den vil sætte sig, det er sikkert. Men det sker jo pga muld er organisk, og derfor forsvinder med tiden. Men det sker mig bekendt ikke voldsomt hurtigt. og skulle det senere hen genere, er det jo ikke værre end at man lige kan tage nogle fliser op og strø lidt ekstra grus så de kommer op i niveau igen. Så ville ikke betale mig fra den omgang der
Jeg har i vores tidligere hus lavet et lille hyggehjørne på ca 2,5 M2.
Her lagde jeg stenene (murstens størrelse)  direkte oven på afrettet jord. Og de lå faktisk flot 4 år senere da vi solgte huset  



Bare lige for at sige, at det behøver ikke være så omstændigt 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Bare for lige at give en update nu der er så mange der har været flinke til at svare - da fortjener I også at vide hvad jeg har besluttet mig for.

Der er taget fra fra arbejde ons/tors i denne uge for at få lagt stenene, og jeg får desuden en håndsrækning fra min fader, så der er flere il at slæbe læsset :-)

Vi graver 20 cm jord af, hælder 15cm stabilgrus (0/32) i, stamper med en håndstamper, og så på med afrettersand (0/4) og flisen ovenpå. Fuges med hærdende fugesand. Jorden bliver så genbrugt til at jævne en meget ujævn græsplæne lidt...

Jeg smider gerne et før/efter billede op hvis nogen er interesserede.

Tak for input til jer allesammen - fedt med muligheden for at få nogle input når man er førstegangskøber (af hus, og af fliser for den sags skyld...) og ikke lige kunne finde startpunktet.
Lyder som en god plan. Min eneste anke er, at du ikke vælger "træsko-brædderne" til at stampe med. Her får du ganske gratis den sidegevinst, at både familie og naboer bliver godt underholdt undervejs.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hehe - selvom det ville være ganske underholdende - så er både Fruen og min datter væk begge dage, så er der arbejdsro :-)

Så, jeg ville nok mest underholde mig selv (ikke at det ikke har nogen værdi...:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis