God all-round hånd-høvl - hvilken?

Hej,

Jeg skal anskaffe mig en høvl, men er i tvivl om hvilken.

Jeg kommer til at bruge den i ny og næ. F.eks. til at høvle overfladen pæn på et groft savet bræt eller høvle malingen af et gammelt bræt. Men kun lidt gør det selv i ny og næ.

Jeg håber på at kunne købe en til max 500 kr. - bare så I kender forventningsniveauet.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal købe en høvl med engangsblade eller et blad, man selv sliber op (ved ikke, om jeg kan finde ud af det - har ikke nogen motoriseret slibebænk, kun et par slibesten).

Stanley har en, der hedder SB3 (http://www.harald-nyborg.dk/p9157/stanley-pudshoevl-sb3) - kunne det være et bud?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den fra HN er et udmærket bud, men det er ikke så godt at høvle maling af, så skal du nok over i en med udskiftelige skær.
Det er bedre at fjerne malingen med en varmeblæser/spartel, og så høvle bagefter.
Den pudsehøvl fra HN er helt sikkert ganske fortrinligt til det arbejde du beskriver.

Personligt ville jeg vælge en pudsehøvl af træ, men det er jo da smag og behag hvad man synes om.

Ang. slibning af høvlejern er et ? om øvelse, men når du ingen bænksliber har, er en høvl med udskiftelig skær sikker udmærket til dit formål.

Høvle stål/jern bruger jeg de Svenske fra EAB (Erik Anton Berg) Eskildstuna den med hajen stemplet på bagsiden, det er fint stål som holder skæret længe.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for svar.

Jeg prøver Stanleys SB3-høvl. Jeg har indtryk af, at den ikke bruger engangsblade, men et skær,man selv sliber op en gang imellem. Jeg tager det som en udfordring og ser, om ikke det lykkes at holde den skarp:-)

Bare rolig det er slet ikke så svært når du kommer i gang.

Ingen grund til at gøre det svære end det er, husk bare at skæret ikke må blive blåt, så bliver hærdningen af stålet ødelagt, og du kan ikke holde det skarpt.

Når du har slebet, må du have dig en kabarundum sten (grov) og et finere f.eks. Belgisk brok, (dyrt) som nok er Rolls Royse når det handler om skærpning af høvle og stemmejern/stål. 

Mindre kan også gøre det selvfølgelig, (har 3 stene jeg bruger, grov fin & meget fin) men begge værktøjer, bør kunne barbere hårene af håndryggen, når du kan det er du i mål.  

Så lidt øvelse så går det som en leg, at arbejde med disse værktøjer, det ½ af arbejdet. 

& ikke nær så farligt, som et stykke sløvt værktøj. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også