Danske Hasselnødder til udsåning

Jeg har gang i et større projekt hvor jeg skal bruge nogle Hasselnødder til at så i et hegn. Jeg har kigget rundt omkring og kan ikke rigtig finde nogle der sælger Danske nødder. Det er vigtigt at nødderne har groet i Danmark, idet jeg har læst at de er bedre aklimatiseret. Så ved du hvor man kan købe Danske Hasselnødder må du gerne dele din viden med mig

Har du evt. nogle Hasselbuske der bærer rigeligt med nødder, vil jeg gerne aftage nogle kilo. Bor du på sjælland og omegn, kunne vi evt. finde ud af noget med noget selvpluk.

allan
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Allan,

Jeg melder mig på banen på trods af at jeg bor i Herning (det mørke jylland). Vi har et kæmpe stort hasselnøddetræ der hvert år giver et stort antal nøder. Da jeg købte huset for 20 år siden stod der 2 mangestammede træer tæt op af hinanden og en klog mand anbefalede mig at fælde det ene for at få lys hvilket jeg gjorde. Det tilbageværende med >30 stammer bærer hvert år i 100 vis af nødder og nu kender jeg jo ikke alderen på træet, men det var stort allerede for 20 år siden. Det gror herovre i lerjord og stortrives. Jeg tror jeg vil kunne levere 1-2 kilo nødder, men ved du hvornår plukketidspunktet er bedst? Vi plejer at tage en skålfuld med ind og tørre dem og spise dem, men hvis vi kan bidrage til dit projekt gør vi gerne det. Evt. kan jeg indlægge billeder hvis du ønsker det. Mvh. Henrik - Herning  PS: Putter man blot en nød i jorden og så får man et nyt træ???

Hundefar

Hej igen,

Jeg har lige været i haven og besigtige vores prægtige store nøddetræ. Jeg må desværre meddele dig at der ikke er særlig mange nødder i år, så jeg har nok taget munden lidt for fuld ved at love 1-2 kg. Men du må få de få nødder der trods alt er. De 2 første nødder blæste af træet igår, og de er allerede puttet i baljen :-)

Hundefar

Som jeg husker fra den gang jeg havde samme postnummer som dig, så står der en del hasseltræer i Lystskovens skovbryn, og vist også nede ved Espe.Et alternativ er haven til den gamle inspektørbolig ude ved Tårnborg Skole, hvor der står en række på 15-20 hasseltræer.

Men kan du komme til det, så kommer du hurtigere i gang ved at grave udløbere op i stedet. Stiklinger er også en model til at komme hurtigere i gang end ved at grave nødder ned, som mus mv æder en del af. Stiklingen laver du ved at tvinge et stykke af en tynd hasselgren ned i jorden (øverste del af grenen skal være fri). Grenen slår rødder på det stykke der rører jorden, og året efter kan man klippe forbindelse til modertræet og grave den rodsatte stikling op. Måske mere arbejdskrævende end at så nødder, men du kommer adskillige år foran i forhold til at så(hvor der i øvrigt må forudses adskillige gensåninger for at sikre den ønskede spiring og vækst).
Hej Hundefar og Lars ON

Tak for jeres interresse.

Hundefar: Tja jeg har gjort mig nøjagtig den same iagttagelse omkring antallet af nødder i år, idet der allerede står flere nøddebuske på min grund som heller ikke har mange nødder på sig, derfor mit nødråb her. MHT. om man blot putter en nød i jorden så ja, men der er noget med at de skal tørre lidt først og så skal de i jorden så de også får noget frost. De fleste af de buske der står hos mig ser ud til at være kommet på den måde, hvor en mus har samlet et forråd og så kommet af dage, hverefter at forrådet er begyndt at gro nu hvor det ikke blev spist :-)

Lars: Jeg kender godt fidusen med at kroge nogle grene og var det blot nogle få stykker jeg skulle bruge ville jeg nok også have brugt den teknik, specielt hvis jeg ville være sikker på at få den rigtige sort. Men projektet her drejer sig om 1.000 vis af buske da jeg skal have lavet en" støjvold" omkring min grund, så det er ikke så meget for nøddernes skyld, men mere for de fantastisk hegnende egenskaber som hasselen har jeg skal bruge. Så jeg starter med at følge dit råd og kigger lidt på Lystskoven og inspektør boligen.

Skulle der imidlertid være andre der evt. selv ville sælge mig nogle nødder eller kunne give mig oplysninger om hvor man kunne købe nogle så er jeg stadig meget interesseret.

allan
Hej Allan

Du har måske allerede læst artiklen (?) men for en god ordens skyld smider jeg lige et link herunder, til artikel om hasselnød, incl. forædling/formering. Bemærk, de mange kommentarer til artiklen:

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/noedder/327.html

mvh  Jan

Annonce
Hej Jan

Tak for din interresse. Jo - jeg havde set den side du referer til, men var ikke opmærksom på at der var en masse spændende kommentarer til artiklen. Så tak skal du have. Jeg kan anbefale alle med interesse for hasselnødder at læse den artikkel som Jan Skriver om inkl. kommentarer 

allan
Hej Alle som har vist interesse for mit projekt.

Jeg har nu fundet en leverandør der kan levere Hasselnødder i stort antal til udsåning (har lige købt 10 kg) Godt nok fra Georgien, men det skulle efter leverandørens udsagn være fint nok. Af hensyn til andre der senere skulle få lyst til at gå igang med et lignende projekt vedlægger jeg lige et link til Livinsen & Abies skovfrø: http://www.treeseed.com/

Jeg fik også den fidus at man på denne årstid (medio august) skal lægge nødderne i vand i 3 X 12 timer med 4 timers pause i luft mellem dyppene, før man sår dem. Så skulle de spire til foråret  om alt går vel og de ikke er ædt af mus i mellemtiden.

Tak for indputne.

allan

Billede

Billede


PS. der går ca. 360 stk på et kilo.

allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis