Konstruktion - udvidelse af garage

Hej alle

Vi har i nogen tid overvejet en udbygning af vores garage skur på ca 12 kvm, da der ikke er plads nok og det er uisoleret. Målet er selvfølgelig mere plads, men også et lille værksted hvor man kan lave småting og lappe cykler uden at fryse fingrene af selvom det er vinter

Skal måske lige starte med at fortælle at jeg ikke har nogen håndværksmæssig udddannelse men at hvad jeg er kommet frem til er ved at være nysgerrig og spørge løs. Jeg har tilgengæld stort gåpåmod

Nedenstående skitse viser hvad vores overordnede tanke er:



Udbygningen går på at udvide med 30 kvm ud i haven som har stigende terræn, vi er dog som udgangspunkt mest interesseret i at bygge ind i terrænet. Samt hæve ca 15 kvm af den gamle bygning (så langt som udhænget tillader). Hævningen af den gamle del ønsker vi da vi så kan få en normal størrelse dør i ind til skuret fra garagen. 

Jeg har siden prøvet at opbygge konstruktionen og har brug for jeres indspark til at fortælle om jeg er på rette kurs eller om der er noget der kunne gøres smartere måske.



Ovenstående skulle illustrere følgende:
- fundament på ca 1 meter. (blokene har jeg sat til en bredde på 19 cm)
- 300 mm isolering i gulvet og 100 mm betondæk
- Rem og vægreglar har jeg sat til 45x145, da jeg påtænkte 150 mm isolering.
- Spær er 45x195, da spændet er små 5 meter.
- Hældning på taget er 25 mm per meter.
- Taget skal være faldt med underpap og tagpap.
- Vandet løber i tagrande langs skæl men inde på min grund og ender i brønd på min grund. Skællet ligger 25 cm fra murstensmuren (størrelsen på det gamle udhæng).

- Vægreglar er placeret per 60 cm målt fra hjørne.

PS: Jeg er klar over der mangler vinduer og døre, men vil lige have basis på plads først

Sig til hvis I mangler oplysninger

Der skal nok opstå flere spørgsmål men håber I vil starte med at hjælpe med disse:
 
- Gevindstænger mangler på tegningen da jeg er i tvivl om afstanden mellem disse ?
- Ser træ-konstruktionen fornuftig ud eller er den helt hen i vejret? 
- Istedet for at bygge ovenpå den gamle uisolerede murstensmur, ville det så være bedre at rive de 3,2 meter ned i begge sidder og bygge i træ med 150 mm isolering hele vejen?
- Da jeg påtænker at beklæde det hele med ivarplank i klink, hvor store afstandslister skal jeg så montere på murstensmuren og skal de monteres per 60 cm lodret, ligesom væg reglar?

Med venlig hilsen
Frank Sørensen
Hej alle Vi har i nogen tid overvejet en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af FrankSorensen på 02 maj 2014 08:29

Jeg ville ikke bruge osb til tagplader men derimod douglas tagplader 15mm. At man ikke må bruge reglar forstår jeg ikke hvor står det? 



Jeg regner med at bruge spær træ til bund og top rem.


Reglar er ikke godkendte, du skal bruge spærtræ, der er ikke ret meget dyre.

Reglar er fra sortering, når man udvælger det, som er godt nok til spærtræ.

Så umiddelbart lignet det hinanden

Man kan sige spærtræ er 1 sortering, alt andet bliver til reglar.


Skrevet af je__ns på 02 maj 2014 09:27

Reglar er ikke godkendte, du skal bruge spærtræ, der er ikke ret meget dyre.

Reglar er fra sortering, når man udvælger det, som er godt nok til spærtræ.

Så umiddelbart lignet det hinanden

Man kan sige spærtræ er 1 sortering, alt andet bliver til reglar.



Hej tak for det Kan også se at prisen er ca den samme. Så jeg vælger selvfølgelig spærtræ til det hele.

Hvor meget "bomkant" kan man forvente på sådan noget spærtræ? jeg tænker om der er en tommelfinger regel om at man minimum bestiller det 0,5 m længere end det man skal bruge for at have mulighed for at save de værste "bomkant" fra?

Med venlig hilsen
Frank Sørensen

Det spærtræ jeg har brugt, har været i orden, på hele længden, så hvis du har 10 cm til renskæring er det rigeligt.

Skrevet af Orla Nautrup på 02 maj 2014 13:19
Du kan i mange tilfælde ikke se forskel på reglar og konstruktionstræ da det er høvlet træ i samme dimensioner begge dele!

Det er jeg med på, men hvis det bestilles som spærtræ / konstruktionstræ må man jo gå udfra at det er det man får

Med venlig hilsen
Frank Sørensen
Annonce

Spærtræ/konstruktionstræ er stemplet C18, C24 eller C30, højeste er største styrkeklasse.

Skrevet af FrankSorensen på 02 maj 2014 09:35

Hvor meget "bomkant" kan man forvente på sådan noget spærtræ? jeg tænker om der er en tommelfinger regel om at man minimum bestiller det 0,5 m længere end det man skal bruge for at have mulighed for at save de værste "bomkant" fra?
Mere eller mindre ingen bomkant, det er jo høvlet træ.

Du bestiller bare så tæt på det du skal bruge, det er normalt ikke nødvendigt at skære dem rene udover et par mm for at rette snittet til vinkel i begge ender.

Så så tæt på det du skal bruge som muligt, dog sælges det kun med spring pr. 300mm fra 240 og opefter.




 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis