Slukke for vand i opgangen, må jeg det?

Hej folkens. 

Jeg skal have skiftet bruser og blandingsbatteri/termostat ud, da det efterhånden er gået mere eller mindre i stykker, og har i vildskab ledt efter et sted at slukke for vandet kun til bruseren, uden held. Jeg kan slukke for henholdsvis WC, håndvask og køkkenvask hver for sig, men genierne (de tidligere ejere) der i sin tid (5-6 år siden) renoverede badeværelset, har ikke lige tænkt over denne detalje, eller fravalgt det er æstetiske årsager måske. 

Derfor ser det desværre ud til at jeg bliver nødt til at slukke for vandet i hele opgangen, nede i kælderen. I forbindelse med mit indkøb af bruser, sagde den kompetente medarbejder, at jeg lige skulle passe lidt på med at lukke for vandet i hele bygningen, da der ifølge ham er en masse risici forbundet med det (han sagde noget med tilbageløb, og andre ting jeg ikke vidste noget om), og at der derfor var påkrævet en fagmand, måske endda et lovkrav?

Jeg har dog søgt en masse på nettet om dette, og har ikke fundet et eneste sted hvor der nævnes noget om dette i forbindelse med lignende forespørgsler. 

Derfor spørger jeg jer: Ved I, om der er nogen risici forbundet ved at lukke for vandet for en hel opgang (5 etager)? Hvis ja, er det alligevel noget jeg kan gøre selv, og hvad skal jeg i så fald være opmærksom på? 

Bonusspørgsmål: Jeg mener jeg har kigget over alt, men er der nogen der har nogle gode/sjove bud på hvor der evt. kunne gemme sig en afbryder til min bruser? 

På forhånd tak!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært og sige om der kan være en afbryder når man ikke kan se hvordan det ser ud. skal lige siges det behøver ikke være et håndtag, det kan også bare være sådan en her http://eshop.silvan.dk/vare/kuglehaner/1-2-krom-kuglehane-m-kaerv

En anden mulighed kunne jo være at lade være med at slukke for vandet. Blandingsbatteriet sidder vel i et badeværelse (der kan tåle kraftig vandpåvirkning) og endda over et afløb, hvor det hele kan løbe ned.. så hvorfor ikke bare smide tøjet og gå i gang med at skifte det?

- Flemming
Skrevet af lars87 på 06 aug 2013 16:25
Hej folkens. 

Jeg skal have skiftet bruser og blandingsbatteri/termostat ud, da det efterhånden er gået mere eller mindre i stykker, og har i vildskab ledt efter et sted at slukke for vandet kun til bruseren, uden held. Jeg kan slukke for henholdsvis WC, håndvask og køkkenvask hver for sig, men genierne (de tidligere ejere) der i sin tid (5-6 år siden) renoverede badeværelset, har ikke lige tænkt over denne detalje, eller fravalgt det er æstetiske årsager måske. 

Derfor ser det desværre ud til at jeg bliver nødt til at slukke for vandet i hele opgangen, nede i kælderen. I forbindelse med mit indkøb af bruser, sagde den kompetente medarbejder, at jeg lige skulle passe lidt på med at lukke for vandet i hele bygningen, da der ifølge ham er en masse risici forbundet med det (han sagde noget med tilbageløb, og andre ting jeg ikke vidste noget om), og at der derfor var påkrævet en fagmand, måske endda et lovkrav?

Jeg har dog søgt en masse på nettet om dette, og har ikke fundet et eneste sted hvor der nævnes noget om dette i forbindelse med lignende forespørgsler. 

Derfor spørger jeg jer: Ved I, om der er nogen risici forbundet ved at lukke for vandet for en hel opgang (5 etager)? Hvis ja, er det alligevel noget jeg kan gøre selv, og hvad skal jeg i så fald være opmærksom på? 

Bonusspørgsmål: Jeg mener jeg har kigget over alt, men er der nogen der har nogle gode/sjove bud på hvor der evt. kunne gemme sig en afbryder til min bruser? 

På forhånd tak!



Du nævner så ikke hvad etage du bor på, men hvis du bor i stuen og så piller bruseren af, så vil alt vandet der står i rørene fra etagerne over dig jo komme blæsende ud nede hos dig når du piller brusearmaturet af. Er det jernrør og der er lidt rust og skidt i dem, så vil det også blive løsnet når vandet tappes af og de så bliver genfyldt efter at der åbnes for vandet igen, hvilket så kan stoppe filtre i alle vandhaner, bruserarmaturer osv, hvilket formentligt vil være meget upopulært.

En anden ting er at når der ikke er en stophane, så må du ikke selv lave det, men skal have en vvs til det.

Men hvis du har sådan en af de koniske dækrosetter siddende mellem bruserarmaturet og væggen, har du så prøvet at trække lidt ud i rosetten og se om der evt. sidder en af de små stophaner til umbraconøgler bag rosetten?

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...


Skrevet af rt11 på 06 aug 2013 17:34
En anden mulighed kunne jo være at lade være med at slukke for vandet. Blandingsbatteriet sidder vel i et badeværelse (der kan tåle kraftig vandpåvirkning) og endda over et afløb, hvor det hele kan løbe ned.. så hvorfor ikke bare smide tøjet og gå i gang med at skifte det?



Og så smider du lige en video herinde bagefter!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af rt11 på 06 aug 2013 17:34
En anden mulighed kunne jo være at lade være med at slukke for vandet. Blandingsbatteriet sidder vel i et badeværelse (der kan tåle kraftig vandpåvirkning) og endda over et afløb, hvor det hele kan løbe ned.. så hvorfor ikke bare smide tøjet og gå i gang med at skifte det?

Udover vandtrykket, så ville jeg nok ikke stå med fingrer og kroppen i en vand stråle der sikkert er mere en 40 grader
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej Lars

Hvis jeg var dig ville jeg nok ringe til en VVS'er og få ham til at skifte blandingsbatteriet, men samtidig også få ham til at sætte et par lukkehaner på der hvor vandet kommer ind i din lejlighed.
På den måde vil du selv kunne lukke for vandet næste gang der er noget der skal skiftes.

Det med bare at skrue blandingsbatteriet af uden at lukke for vandet kan kun være en dårlig spøg - og meget farlig, så lad endelig vær.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej Lars.

Hold dig endelig for at gøre det med vandtryk på, da du vil få 50-60 grader varmtvand udover det hele. (prøv bare for sjov skyld at holde hånden under den varme hane i 10 sekunder og tænk i mens på at du skal kunne gøre det samtidig med at du skal kunnd dreje omløberne og vandet vælter ud over det hele:-) Kort sagt en virkelig dårlig ide....

Du skal blot sætte en seddel op i opgangen 3 dage før du ønsker at lukke for vandet, med angivelse af tidspunkt for dit arbejde, og at de skal holde vandhaner vaskemaskiner osv. lukket i det tidsrum. Når du så har lukket for vandet i kælderen (og formentligt også på loftet, hvis varmtvandscirkulationsrøret løber deroppe) åbner du dine vandhaner indtil alt vandet er løbet ud. Nu kan du i ro og mag afmonterer dit gamle armatur og monterer det nye. Åben langsomt for vandet i opgangen igen, og tjek at det er tæt der hvor du har adskilt noget.

God fornøjelse, det er sjov nok at lave det selv og så sparer du 500kr. til en blikkenslager:-)

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Hej

Schønemanden, er du sikker på, at der ikke skal en tilladelse til fra ejerforeningen eller boligselskabets side, hvis han da overhovedet må lukke for vandet?

Men hvis der lukkes for vandet - Så husk at sætte en seddel op ved lukkehanerne, således at en uvidende beboer ikke "kommer til" at lukke op for vandet imens du arbejder på rørene.


  Der er nogle mennesker, som lever efter devisen om at der er lettere at bede og tilgivelse end tilladelse 

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Spørg viceværten/varmemesteren.

Det gjorde jeg i sin tid, da jeg boede i lejlighed.
Han viste mig, hvor stophanen sad, og instruerede mig om bagefter at åbne meeget langsomt igen i løbet af et par minutter for at undgå at alt det løse rust i rørene blev revet med og havnede i fru Hansens filtre / armaturer.

Det skal siges, at jeg var så heldig at bo øverst oppe.
Og i samme arbejdsgang satte stophaner på, så jeg kunne udføre operationen i fuld lovlighed næste gang.

En VVS'er ville måske vælge at "lukke" helt lokalt med noget fryseudstyr.. ...
Du skal helt klart have fat i viceværten som de andre skriver. Jeg tror ikke man bare må lukke for vandet til opgangen, ej heller hvis man advarer folk inden!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis