Skift fra 1-stik til 2-stik stikkontakt

Hej med jer

Jeg har en del stikkontakter siddende hvor det er et enkelt stik (øverste billede). Nogle steder kunne jeg godt tænke mig at sætte en ny stikkontakt i med 2 stik i (nederste billede).

Må jeg det?

Med venlig hilsen
Kenneth
Svendborg


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det skulle der ikke være noget i vejen for
Der er korrespondance i nogle af stikkontakterne, vil det komplicere sagen således det ryger ud af mine hænder (lovmæssigt/sværhedsgrad)?
Nej ikke hvis du tilslutter dem korrekt, men typisk vil de bare ikke virke, hvis du tilslutter forkert.

Nu er der forskellige måder at koble korrespondance på, så det kan være lidt forskelligt.

Prøv evt. at sætte et billede ind af kontakten set bagfra, og gerne et tydeligt nærbillede.
Okay, det vil jeg gøre. Der kommer lige til at gå nogle dage, men billedet skal nok komme, så jeg gør det rigtigt første gang:-)

Med venlig hilsen
Kenneth Boye
Annonce
Skrevet af kbr100 på 06 aug 2013 09:59
Der er korrespondance i nogle af stikkontakterne, vil det komplicere sagen således det ryger ud af mine hænder (lovmæssigt/sværhedsgrad)?

Hej

Der er  IKKE  korespondance i stikkontakter, men måske er det som du ser blot at der går et kabel viddere til en anden kontakt !!

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er også nogle der kalder det hele for stikkontakter - både afbrydere og stikkontakter
Jeg tror det er sådan fat.

De steder hvor der sidder en afbryder og en stikkontakt over hinanden skal du bruge disse rammer :

http://www.el-grossisten.com/pi/Fuga_Ramme_68_softline_2_modul_hvid_2165_1598.aspx

Og hvor der sidder afbryder eller stikkontakt alene skal du bruge 68-rammer - jeg har fornyeligt selv lavet stuntet i mit sommerhus - fra 1973 - og også med de gamle tangentafbrydere/stikkontakter, som dit første billede viser.

Hvis du skal bruge nye afbryderskruer kan de med fordel købes hos Onkel Harald :

http://www.harald-nyborg.dk/search?q=afbryderskruer

i stedet for at give en mindre formue for ganske få i et byggemarked

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nej, det hedder nok ikke korrespondance. Og det ser ud som du beskriver, at der går en ledning videre og tænder næste kontakt også.

Tak for linket til afbryderskruer, det er billigt:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis