pl dåse over loft

hej, jeg er ved at bygge garage med flat tag. I den forbindelse forbereder jeg loft belysningen således at elektriker blot skal stå for tilslutning og montage af selve lampeudtag.

Loftet beklædes med 16 mm x-finer hvor der er 100 mm. rockwool over.
På spær fastgøres med klips 5x1.5 mm2 mellem de 4 lampeudtag 
hver lampeudtag afsluttes i en PL dåse.

Så langt så godt - jeg er dog i tvivl om, om PL dåsen skal fastgøres over underbeklædningen  - hvis den skal, hvordan gøres det ? - når først underbeklædningen er løftet op/sat fast kan man jo ikke komme til at skrue noget fast.. - den kan heller ikke skrues fast før pladen løftes op da ledningen jo skal føres ind i PL dåsen (og ledninger sider jo fast i loftet/ på spær).

Er det tilstrækkeligt at PL dåsen spændes fast når selve lampeudtaget skrues på - herved spændes PL dåsen jo ind mod lampeudtaget og presses fast i underbeklædningen.
hej, jeg er ved at bygge garage med flat tag. I... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af NielsChr på 04 aug 2013 20:12
jeg kan se af LK vejledningen at de giver et monterings eksempel med et forskalnings bræt, hvis blot afstands tapper fjernes.
det må jeg så gå ud fra er i orden ?. og så skrue dette bræt fast nedefra efterfølgende.. jeg har ærligt talt ikke tiltro til at jeg kan bore op efterfølgebde med 1 mm tolerance.



Jo, det vil du godt kunne, bare det ender med at dåsen sidder fast.... Du har også mere en 1mm i tolerance, lampeudtaget er 80mm
du kan også bruge en forfradåse.

http://www.lk.dk/download/Diverse/nedhaengt-loft.pdf
Mener ikke forfra dåser må bruges i loft, men er ikke sikker.

Kan du ikke bare bore hullet til PL dåsen, og så skrue dåsen fast i pladen, lige inden du sætter pladen op, bare kablerne er fastgjort i / ved dåsen, er der jo ingen krav om, de skal være fastgjort når de ligger i loftsrummet.
Jeg går ud fra at LK har styr på hvad man må og ikke må, så hvis du ser på den link jeg vedhæftede tidligere, så må man godt
Annonce
Der må ikke monteres rosetmateriel i den, hvis den monteres i loft:
http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=504D2010
Så den går ikke, når der skal monteres lampeudtag.
Du kunne bruge LKs magnetsøgesystem, måske kan du låne det af din elektriker. Det koster ca. 500 kr. at købe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis