Nye årer - beskytte/male/lakere - med hvad?

Har lige købt et par nye årer i Biltema.

De er lakeret, men jeg ved fra tidligere årer at lakeringen ikke holder ... Hvad kan jeg beskytte, male eller lakere dem med, så de kan klare at ligge i jollen, i sol m.v.

Har tidligere prøvet at lakere nye årer med flere lag lak (kan ikke huske hvilken type), men det var ikke nogen succes. Lakken krakelerede efter nogen tid.

Erfaringer og tips ønskes 

mvh  Jan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Der er ikke noget, der holder til at ligge i solen, men hvorfor ikke sy en pose til dem

mvh

varmetossen

Der er ingen lak der kan holde til slag, så det er ikke rigtig vejen frem. Mine årer er mættet i en blanding af halv trætjære og halv lindolie, nøjagtig som man gjorde i fordums tid. Det er ikke så kønt som lak men holder træet sundt og uden råd. Det bedste er faktisk at en behandling holder 2-4 år.  Bruger i øvrigt samme blanding til mine haveredskabernes skafter.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja - jeg har også slebet min åre i bund, og giver den linolie.
1. gang fik den linolie hver gang jeg kom forbi den på værkstedet - de efterfølgende år har den fået olie 3-4-7 gange efter hvor meget jeg orkede - med et par døgns tørretid imellem.
Når jeg skriver "åre" i ental, er det fordi jeg kun bruger een - som vrikke-åre.
Det er fint når vi skal ind til stranden med sten og andet man ikke kender + man kan stage med den.

men altså - Linolie. Så bliver den ved med at se noget småbrugt ud - men der kommer ikke disse grimme sorte pletter under lakken, når der går hul.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også