Dæmp støjen på lille 4 takt påhængsmotor?

Hej alle,

Jeg har netop overstået en dejlig ferie i vores maxi 77. Vejret var jo skønt, men der var ikke meget vind at få i sejlene. Derfor måtte den lille 6 hk 4 takts mariner fra 2005 tage en del af slæbet.

Jeg syntes bare den "larmer" for meget og tænkte om der måske var nogle her, der har eksperimenteret med at dæmpe lyden på en lignende motor.

Jeg tænker om man kunne isolere selve skjoldet yderligere en det der er sket fra fabrikken.

Ser frem til nogle indspark :-)

Mvh Dennis

Er det lavet af mennesker, så kan det nok muligt at lave selv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du smutter i Biltema og køber noget motordæmpning. Det med klæb på den ene side og alu på den anden.

Hatten af motoren og så isolerer du indvendig.. ..

Husk at lægge den på et tæppe, når du arbejder så ikke du ridser lakken.

Sæt evt. fast med malertape først.. så du ved det kan være der.

Jeg har gjort det ved 80% af indvendigt areal.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mange tak for input.

Det er en fremgangsmåde jeg har flirtet lidt med undervejs i ferien.

Smutter i biltema på vej hjem fra arbejde, så kan det testes af på weekendturen :-)

Er det lavet af mennesker, så kan det nok muligt at lave selv.
Ved godt det er en gammel tråd, men emnet er jo stadig aktuelt :-)
Ingen der har haft problemer med varme ?
Sidder nemlig med samme tanke, men er bekymret for at der kan opstå et problem med varmen, da jeg ellers ville mene at producenten havde isoleret den fra fabrikken. Ok motorerne bliver selvfølgelig også solgt i lande med noget mere varme end her i dk. :-)
Nogen der ved om det er noget der påvirker garantien ?
Vh Bo
Motoren kørte rigtigt fint efter den blev isoleret og det hjalp virkelig på støjen. Af hensyn til varme oplevede jeg ikke det som et problem, den er jo også vandkølet. Og har man så ny en motor at der stadig er garanti på motoren, så vil de sikkert bruge isoleringen som undskyldning for alt hvad motoren måtte fejle eller komme til at fejle.

Desværre blev min motor stjålet i slutningen af sæsonen - så jeg håber faktisk en lille smule at den brænder sammen eller springer i luften.

Er det lavet af mennesker, så kan det nok muligt at lave selv.
Tiden løber.

Jeg talte med dem, der hvor vi købte motoren. (efter jeg havde isoleret den)
De kunne ikke se der skulle være varmeproblemer.

Den samme model sejler jo i vand der er over 30 grader og luft der er over 40 grader mens solen bager på den sorte lak.

Og der er stadig garanti på iflg. butikken.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Lyder jo positivt, så nok noget jeg også skal prøve, når jeg ellers har fundet det rigtige ophæng til mit tohatsu saildrive, sgu ikke helt nemt at shoppe efter hæve beslag...
Prøv Hellere.dk i Kastrup

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hopper lige på en gammel tråd
Hej.. jeg sejler med en tohatsu 6 sailpro og den støjer" også så tænkte på hvor meget isolering du smed i skjoldet og hvor meget af lyden det "fjernede"
Tak..
Hej

Jeg brugte 10mm lydisoleringsplader fra biltema - det var nemt at arbejde med og reducerede lyden markant.

Mvh

Dennis

Er det lavet af mennesker, så kan det nok muligt at lave selv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også