Guklvarme: hvorfor siger man at gulvarme er dårligt til dårligt isolerede hus ?

Hej,
Jeg har købt et energimærke G hus fra 1952/1982 del (der er lavet en tilbygning) hvor jeg opsætter et nyt kondenserende gaskedel, tilføjer papiruld isolering på loftet til 350mm og skifter vinduerne. Jeg er ret sikker på der er hulrums isolering (hvor meget ved jeg ikke).

Jeg vil gerne have lavet gulvarme i hele huset 122m2 og tilføje 3 radiatorer i kælder (jeg vil gerne varme kælderen op). Jeg har også tænkt mig at proppe noget islering mellem kælder etageadskillelsen (mellem kælder og stueplan).

Er det en dum ide med gulvarme ? Jeg tænker hvis huset er dårligt isoleret så taber jeg jo også varme med radiatorer eller er problemet med gulvvarem den lave fremløbstemperatur ? 

Jeg har også en pejs som jeg lige har skiftet.

Jeg leder efter lidt rådgivning så jeg håber på noget hjælp.

/mihai

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarme er en dårlig løsning til dårligt isolerede huse pga. Den lave fremløbstemperatur. Har du trægulve med gulvvarme tåler de ikke en overfladetemperatur på mere end ca. 27 grader C.

Hvis du banker gulvene op for at etablere gulvvarme, skal du isolere gulvene med min. 300mm isolering. Dit hus kan jo isoleres op, så gulvvarme kan fungere. Evt. Kan du supplere med nogle radiatorer.

Facade isolering kan også være en mulighed, hvis der ikke er så meget i hulmuren. Udskiftning af vinduer og isolering af loft er ihvertfald en god start :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Wezio på 01 aug 2013 22:00
Gulvvarme er en dårlig løsning til dårligt isolerede huse pga. Den lave fremløbstemperatur. Har du trægulve med gulvvarme tåler de ikke en overfladetemperatur på mere end ca. 27 grader C.

Hvis du banker gulvene op for at etablere gulvvarme, skal du isolere gulvene med min. 300mm isolering. Dit hus kan jo isoleres op, så gulvvarme kan fungere. Evt. Kan du supplere med nogle radiatorer.

Facade isolering kan også være en mulighed, hvis der ikke er så meget i hulmuren. Udskiftning af vinduer og isolering af loft er ihvertfald en god start :-)
Tak for svaret, jeg er ikke sikker på jeg kan få 300mm ned men gør det noget ? Jeg mener, kælderen vil blive opvarmet med radiatorer, jeg vil gerne ligger gulvarme i stueplanen. 

Jeg er stadigvæk i tvivl, jeg er ikke sikker på hvordan jeg kommer tættere på en beslutning, hmmmmmm 


 

Hvis kælderen er opvarmet, er det ikke nødvendigt med al den isolering i dækket. Varmen går jo ikke til spilde.

Hvad med tilbygningen - er der også kælder under denne?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Wezio på 01 aug 2013 22:49
Hvis kælderen er opvarmet, er det ikke nødvendigt med al den isolering i dækket. Varmen går jo ikke til spilde.

Hvad med tilbygningen - er der også kælder under denne?
Godt spørgsmål

I tilbygningen er der ikke kælder men krybekælder. Hvor meget der er af isolering ved jeg ikke.

 

Du skal jo have lavet gulvvarmen(og isoleringen under) så den er tilstrækkelig til at varme huset op på kolde dage(selv om kælderen er kold), hvis der er blevet efterisoleret på loftet og nye vinduer behøver gulvet næppe 300mm isolering før det kan holde varmen, men der skal jo være noget, jeg mener dog der er nogen minimumskrav, ved dog ikke hvad der gælder ved renovering.

Men det er jo lidt vigtigt at huset kan holde varmen uden kælderen er varm, hvis du en dag finder ud af du ikke gider bruge de 10-15.000 kr om året på at opvarme kælderen til 20 grader også skruer ned, så er det surt hvis der kun er 50mm isolering under gulvvarmen, for så kan det godt være det bliver koldt oppe i stuen, og det er også et problem efter et evt hussalg, når den første vinter kommer og de har slukket for varmen i kælderen og huset ikke kan holde sig varmt, det skal der nok blive en forsikringsag ud af, som du kan ende med at blive taberen i..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis