Måling med voltmeter giver gnist og afbrudt relæ

For nylig fik jeg lavet en del el-arbejde pga. nye stikkontakter. Elektriker lavede alt det som loven kræver han skal, og min nærrighed gjorde så at jeg selv ville sætte stikkontakter i. Det gav lidt problemer som beskrevet i andet indlæg, men det viste sig at skyldes en mindre sjuskefejl fra elektriker.

Nu er jeg så rendt i et nyt spændende problem som jeg vist bør lade en elektriker løse, men derfor vil jeg jo gerne høre et bud på hvad der sker alligevel. Scenariet er som følger:

Jeg har 3 lampeudtag, lad os kalde dem A, B og C samt 2 kontakter, X og Y. Når jeg betjener kontakt X tænder/slukker jeg A + B...helt som forventet. Når jeg betjener kontakt Y slukker/tænder jeg kontakten X forstået på den måde at hvis jeg slukker kontakt Y, så kan jeg ikke tænde nogen lamper længere med kontakt X  lampeudtag A og B er så helt døde uanset om der er tændt på kontakt X. 

Det undrede mig jo meget og kiggede så bag kontakt Y og så at der var 2 brune ledninger, der forbindes/afbrydes ved betjening. Fint nok tænker jeg, det er fase der "løber ind" og "sendes videre" op til lampen og heroppe er der nok forbundet noget forkert da de 2 andre lampeudtag nok er koblet på denne faseledning og derfor afbrydes når kontakt Y afbrydes. Eletrikeren har i lampeudtaget været så flink at anvise en brun (fase) og blå (nul) ledning jeg skal bruge til min lampe. Den brune ledning sidder i en samlemuffe med en sort ledning også. Når jeg måler med multimeter viser denne brun/sort samling fint 230V og 0V afhængig af kontakt.  Her tænkte jeg at den brune måtte være den fra stikkontakt Y, og den sorte så nok løb videre til kontakt X. Jeg tænkte at jeg ville være smart at skille sort og brun ad og så bagefter måle om kontakt Y igen satte strøm på den brune ledning...det skulle jeg dog ikke have gjort. Efter at jeg skilte den sorte ledning fra den brune får jeg en fin mini-eksplosion og svedne målepinde på voltmeter når jeg forsøger at måle spænding mellem brun og blå/fase. Jeg kan simpelthen ikke greje hvad der sker her og tør sgu ikke pille ved det mere, men er er nogen der kan give en forklaring på hvad der sker ?

Hvis sort og brun er samlet virker det fint med at måle spænding over til blå/nul, hvis det kun er brun og blå jeg måler mellem siger det "Kapuff" og jeg har en lysplet på nethinden som fra en blitz. 

Som en positiv ting kan det nævnes at relæet slår fint fra 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sat dit multimeter til at måle strøm A ikke spænding V ..........det giver en kortslutning...............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Din elektriker har formentligt byttet om på et par ledninger i mellem dine korrespondance afbrydere.

Jeg er ikke helt tryg ved din betjening af voltmeteret, det lyder ikke til at du har helt styr på det. Det var heldigt at det ikke eksploderede i hænderne på dig :-) Du må vidst hellere få fat i din elektriker...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk


Skrevet af Svend Høst på 01 aug 2013 21:56
Du har sat dit multimeter til at måle strøm A ikke spænding V ..........det giver en kortslutning...............


Det ved jeg med 100% sikkerhed at jeg ikke har. Den stod til at måle volt.

Skrevet af Wezio på 01 aug 2013 22:05
Din elektriker har formentligt byttet om på et par ledninger i mellem dine korrespondance afbrydere.

Jeg er ikke helt tryg ved din betjening af voltmeteret, det lyder ikke til at du har helt styr på det. Det var heldigt at det ikke eksploderede i hænderne på dig :-) Du må vidst hellere få fat i din elektriker...


Noget er i hvert fald over min forstand. Mit multimeter stod til at måle volt, som jeg har gjort utallige andre gange uden problemer. Hvordan det kan skabe kortslutning forstår jeg ikke
Jamen så er der noget galt med dit multimeter (kortslutning)............
Men du er ikke den første der har (måske) målt spænding med multimeter indstillet til  ampere måling , mange fagmænd har været ude for el ulykker med kortslutning (lysbue) med forbrændinger til følge...............det ville nok være bedst at du holdt op med at lege elektriker , inden du kommer alvorligt til skade................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Er du sikker på at det du tror er nul, også er nul ? Og det som du tror er fasen, er fasen ? For hvis det er som du tror, skal du ikke rive relæet, ved at måle, hvis ellers dit multimeter står korrekt, og selvfølgelig er i orden.

De afbrydere du snakker om, som du har i forbindelse med dine lampesteder, har du prøvet at ændre stillingen på dem, altså fra tændt til slukket eller omvendt, og sker det samme stadig ?

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Det er ligemeget hvad søren multimeteret står på, det kan stå til at måle hvad som helst, det er hvor ledningerne er placeret i stikkene i selve multimeteret der tæller. De skal sidde i Common og Volt/Ohm, ikke i milli Amp / 10A stikket, gør de det ?. Jeg ville også henvende mig til een der ved lidt mere om strøm end du selv gør.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis