EL hjælp fra en kammerat

Hejsa Alle LDSere

Jeg har væltet lidt vægge i mit hus som jeg er ved at renovere. I den forbindelse skal jeg have lavet noget el-arbejde.

Der er ikke jord i mine stik, så overvejer om jeg skulle trække nye kabler nu jeg alligevel har alle installationer frit tilgængelige.

Jeg har en god kammerat der er uddannet elektriker som gerne vil lave det for mig. Hvad er konsekvensen af det? Jeg er klar over at der skal være et firma inde over, men da det jo bliver lavet 100% efter forskrifterne, kan jeg så komme i klemme på nogen måde? (forsikring, videre salg i fremtiden??)


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såfremt du sælger huset, og det efterfølgende brænder pga. Fejl i el-installationen, skal forsikringen nok finde udad om det er lavet i din tid hvorefter du bliver gjordt ansvarlig. Har du Ikk en regning fra en installatør du kan fremvise står du meget skidt...
Helt så firkantet kan man ikke stille det op. Se f.eks.
http://politiken.dk/tjek/forbrug/forbrugersikkerhed/ECE1948201/landsretten-frikender-goer-det-selv-mand-for-el-sjusk/

Her er installationen med sikkerhed lavet af en privat, og den er desuden ulovlig. Og alligevel er manden ikke ansvarlig.

Hvis der er tale om ulovlige installationer, som der ikke bliver opdaget ved eleftersyn i forbindelse med handel, så har elinstallatøren som har lavet gennemgangen en ansvarsforsikring som gælder i 5 år.
Hvis installationen er lavet, så den overholder de gældende krav, får du ikke problemer.

Det er jo ikke et krav at du skal gemme/fremvise kvitteringer fra elinstallatør-
Skrevet af je__ns på 01 aug 2013 12:16
Hvis installationen er lavet, så den overholder de gældende krav, får du ikke problemer.

Det er jo ikke et krav at du skal gemme/fremvise kvitteringer fra elinstallatør-

Det har du fuldstændig ret i, men det anvendes til at dokumentere at man ikke selv har lavet det. Dermed er det installatøren som har ansvaret
Skrevet af jenshøj på 01 aug 2013 11:56
Helt så firkantet kan man ikke stille det op. Se f.eks.
http://politiken.dk/tjek/forbrug/forbrugersikkerhed/ECE1948201/landsretten-frikender-goer-det-selv-mand-for-el-sjusk/

Her er installationen med sikkerhed lavet af en privat, og den er desuden ulovlig. Og alligevel er manden ikke ansvarlig.

Hvis der er tale om ulovlige installationer, som der ikke bliver opdaget ved eleftersyn i forbindelse med handel, så har elinstallatøren som har lavet gennemgangen en ansvarsforsikring som gælder i 5 år.
Helt korrekt - min version var også i "værste" tilfælde, som jeg selv har kendskab til...

Annonce
Skrevet af StenKrog på 01 aug 2013 12:29
Det har du fuldstændig ret i, men det anvendes til at dokumentere at man ikke selv har lavet det. Dermed er det installatøren som har ansvaret
Nu er der ikke omvendt bevisbyrde (så meget bananrepublik er Danmark trods alt ikke) - og hvis forsikringsselskabet ikke kan påvise, at det er lavet ulovligt, har du ikke behov for at kunne dokumentere noget.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Tak for alle jeres svar!

Jeg hælder mest til bare at få min kammerat til at lave det, og så spare de penge. Det bliver jo lavet efter alle gældende forskrifter og med ordentlige materialer.

Når man taler om at en autoriseret elektrikker og fx VVS mand skal sætte stempel på det der laves, menes der så blot at de udsteder en faktura? eller er der fx. specielt papir de skal udfylde?
Det lyder underligt hvis et forsikringsselskab skal kræve kvitteringer for arbejde hvis huset brænder. ... eller er det almindeligt at folk laver kopier af alle kvitteringer og gemmer dem væk fra huset ?
Selvom man har fået udført autoriseret el-arbejde, kan der jo sagtens efterfølgende være blevet foretaget ulovlige ændringer af andre personer, der har adgang til huset. Så jeg kan ærligt talt ikke rigtig se, hvad en faktura fra en elektriker skulle kunne bevise overfor et forsikringsselskab, med mindre branden opstår umiddelbart efter, at elektrikeren er gået ud ad døren...

Men som Dan H jo ganske rigtigt skriver, så er der jo ikke omvendt bevisbyrde - dvs. man behøver som udgangspunkt IKKE at bevise, at man IKKE har gjort noget forkert. Så husejeren kan ikke afkræves dokumentation for, at hans el-installationer var lovlige - det er alene forsikringsselskabet, der skal fremlægge bevis for, at de var ulovlige, og at netop dét var årsagen til brandens opståen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis