Lave 12V i campingvogn

Hej...

Jeg har en gammel Campingvogn uden 12V overhovedet....

Jeg kunne godt tænke mig at lave en smule 12V i den til en autoradio med 2 højtalere, og et par LED lamper så jeg lige har lidt lys om aftenen.

En ting mere jeg godt kunne tænke mig, er hvis jeg kunne få vandpumperne til at køre derpå også, men dette kan altid komme senere.

Køleskab kan køre på gas og jeg kører højst et par timer med vognen ad gangen så kan godt undvære at det er tændt imens.

Til at state med laver jeg et selvstændigt 12V system... Et par LED lamper til aftenbelysning og min autoradio til aftenbelysning, samt et par 12V udtag man kan lade sin mobil op i

Jeg sætter et 70Ah fritidsbatteri i, fra biltema.

Mit spørgsmål går så på, hvordan jeg slipper af sted med at lade på batteriet imens jeg kører...
I bilen har jeg tænkt mig at trække et 4kvadrat kabel fra batteriet, med sikring lige ved batteriet, og et relæ der akiveres når jeg starter bilen. Således tapper jeg ikke batteriet i bilen. Og selvfølgelig lave en 4kvadrat stel i både bil og på vogn.

Men hvordan gør jeg i vognen?? Jeg skal vel max lade med 10-15 Ampere for ikke at overbelaste stikket og generatoren?? Hvordan holder jeg strømmen nede på dette niveau??
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Har du ikke 220 v i camperen ????

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Hej igen
Jeg lavede det samme som du er inde på.Det er fint hvis man kører fra sted til sted og bare overnatter på f.eks. en tankstation.
Det du skitserer er ganske udmærket men du skal have en plusledning og en minus fra din generator der kan tåle ladestrømmen.
Går ud fra at du vil bruge den faste 12 v til anhænger som oplader til dit batteri i camperen.Den der er monteret og minus kan sikkert ikke bære den ladestrøm.
Det er meget nemmere for dig at montere en ganske billig lader der oplader dit batteri. Som du skriver kører du korte ture.
Jeg gik over til det system med en alm.lader.Har ligget på mange camp.pl.hvor der ikke har været strøm til rådighed og har aldrig manglet 12v til radio, lys,vandpumpe etc.Bruger f.eks. led pærer til lys.
Mener godt du kan klare 1 døgn eller mere afhængig af dit forbrug uden du kommer til at mangle 12 v.
Jeg har et 75 A batteri og HUSK...... Du skal have en type med udluftning og føre udluftningen f.eks. ned under camperen.

 Med venlig hilsen

 Anker

 

I forlængelse af ovenstående.
Hvad kører din vandpumpe med i øjeblikket. Formentlig 12 v

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Hej
Prøv at skrive "12 volt" oppe i søgefeltet - der er en del om netop dette emne

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis