samle 2,5mm2 med 1,5mm2 kabel i dåse til vaskemaskine/tørretumbler

Hejsa

Jeg har søgt, men har ikke kunne finde svar. 

Der er trukket et 5x2,5mm2 kabel fra tavlen ned i min kælder. Det er forsikret med 16A.

Min nye vaskemaskine og tørretumbler bruger kun 230V.
Jeg ville så sætte 2 "grisetryner" op som fik hver sin fase (og selvfølgelig muffe den 3. fase).
Men jeg kan ikke få de tykke stive 2,5mm2 ledninger til at være i underlaget sammen med "grisetrynen".
Kan man i stedet sætte en forgreningsdåse op og deri samle det gamle kabel med et nyt 5x1,5mm2 og så føre det nye kabel ned i underlaget ? Jeg gider ikke til at lave hul til indmuringsdåser.

Jeg ved godt at 1,5mm2 kun er godkendt til 13A sikring, men ingen af hvidevarerne trækker jo over 10A, så jeg kan ikke se at ledningerne bliver belastet over det de må...


Eller skal jeg ud i at montere 2 CEE vægudtag (http://www.greenline.dk/CEE-materie...ange-14180) for at det er korrekt. ?

Vaskemaskinen kræver 10A og tørrerumbleren 4A i følge brugsanvisningerne.


Vi behøver ikke komme ind på hvad man selv må og ikke må!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det må du absolut ikke.(Gå fra 2,5mm2 til 1,5mm2, når der er forsikret med 16A.

Hvorfor kan du ikke få ledningerne til at være der?? Få elektrikeren til at bruge et 1,5M underlag + stikk. Kan sagtens lade sig gøre med 1 stk 5G2,5 (2 stk. er nogo)
Tænkte godt at det ikke var i orden at gå ned i 1,5mm2 ...

Det er et 2M underlag med 2 x 1M stikkontakt. Jeg kan ikke få ledningerne til at være inde i underlaget sammen med stikkontakterne, med mindre ledningerne skal være så korte at jeg så ikke kan sætte dem i stikkontakterne...
Du må godt gå ned fra 2.5 til 1.5 ¤ bare du også går ned i sikring 16 A til 10/13 A......men der er da rigelig plads til 2.5¤ i stikkontakter uden afbryder..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvad med at prøve et 49 mm underlag? Der burde være rigelig plads til alle ledninger.

http://www.lk.dk/download/Produktinformation/produktinformation-2_2011.pdf
(se side 6-10)
God ide, tak De er alligevel gemt bag ved maskinerne, så man ser ikke at de stikker langt ud fra væggen.
men så skal jeg også have nye stikkontakter så vidt jeg kan se.,.. jeg kan ikke montere 2 x 1M i sådan et underlag?
Jeg har ikke selv erfaring med at bruge 49 mm underlagene - jeg vidste bare, at de fandtes. Umiddelbart ville jeg nok selv vælge at montere 2 stk. 1-modul underlag ved siden af hinanden (dem der er vist øverst på side 10). Det vandrette 2-modul underlag var jo ellers en oplagt - og pænere - løsning, men den manglende sprosse må gøre det svært/umuligt at montere stikkontakterne, da der mangler noget, klostykkerne kan gribe fast i?
Kan du komme til at afslutte bag dine hvidevare , eller et ikke så synligt sted, for så er det da bare at sætte en membrandåse eller universal dåse, og afslutte der i. Det havde jeg gjort.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis