Konstruktioner på mosegrund

Hej,

Mit hus er placeret på en mosegrund(inddæmmet fjord) og fundamentet hviler på 30+ pæle, som går 25m skråt ned i jorden uden at de mødte fast grund.

Nu går jeg i det stille og planlægger et vindfang, terrasse, garage, osv. og fælles for dem alle er, at de jo skal hvile på pæle eller/og funderinger og så ved jeg faktisk ikke helt hvor meget pres de forholdsvist lette konstruktioner lægger på jordbunden.

Så jeg spørger de kloge hoveder: kan en mosejord generelt holde "lette" konstruktioner som vindfang med hjørnepæle i stålstolpe+teglsten og fundmanent til garage(40-50m2), osv. eller skal jeg få rammet pæle i næsten uanset hvad jeg laver(fx terrasse)?

Jeg spørger naturligvis af hensyn til prisen, men også af nysgerrighed hvorvidt mosejord er fuldkomment uegnet til noget vægt overhovedet eller generelt kan bære "den og den slags konstruktioner"?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har en hytte, som er funderet ligesom dit hus, i en mose. Mosejord er næsten udelukkende organisk materiale, som forandrer sig hele tiden og har den samme bæreevne som spagnum - så alt det du ikke vil bygge på spagnum, skal du ikke bygge i en mose. Et år glemte vi at tage et bord/bænk sæt ind da det blev vinter. Næste forår var det sunket i til bænkene og måtte graves op.
Også lætte konstruktioner skal funderes på pæle, da mosejord giver sætninger over tid.

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis