Fjern ukrudt før anlæg af græsplæne

I forbindelse med at vi har bygget hus skal vi til at i gang med haven. Dog er der her i sommervarmen kommet en del ukrudt der hvor vores græsplæne skal anlægges.
Jeg har vedhæftet et par billeder, så det kan se hvilke.

Mit spørgsmål lyder hvordan jeg forbereder jorden til at der nu skal anlægges græsplæne - hvordan får jeg nemt og effektivt fjernet ukrudtet uden at det går ud over den kommende græsplæne.

Anders

Billeder:






8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den miljøvenlige: fræs arealet, og og fortsæt med det hver 14 dag eller tre uger til det bliver såtid, hvilket nok først bliver til september.

Den anden: sprøjt arealet med Herbatox eller et andet hormonmiddel eller et systemmiddel som Round Up. Problemet er bare, at du ikke får ram på de ikke spirede ukrudsfrø du får vendt op så de kan spire, når du skal forberede jorden til at så græs.

PS Billederne kom vist ikke med
Billeder er nu tilføjet i første indlæg.

Jeg har været lidt rundt på nettet og kan se at Harbatox nu hedder Toxan. Hvis jeg giver ukrudtet en omgang Toxan i morgen hvornår vil du så tro jeg kan så græs, for det regner jeg med at gøre her midt august.
Jeg ville ikke begynde på det sprøjtning. Har skrevet i en anden tråd som har lignende spørgsmål. Vil anbefale en minegraver og skrabe jorden af og få pláneret jorden ud. Hvis du ikke vil ud og leje minigraver vil jeg sige en buskrydder og tage det værste grønne og få det samlet op, derefter over det med fræseren.
Gift er spild af penge!
Når du fræser bagefter kommer der 100.000 nye frø frem, der vil spire op sammen med græsset og det kan du ikke gøre noget ved.

Få jorden løsnet godt i bund med en grubetand, jævn ud og stamp, der hvor der skal være plæne, men vent med at så, til det bliver fugtigt i vejret igen.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Ukrudtet gror i ca. 30 cm. muld, som er planneret ud med en gravko og er dermed løst lagt på.

Hvad jeg kan læse så tror jeg min fremgangsmåde bliver:

1) Få luet ud i alt ukrudtet - enten med luejern eller en buskrydder
2) Køre jorden igennem med en havefræser.
3) Give jorden lidt Toxan
4) Kør jorden over med havefræser igen i slutningen af august
5) Så græs i start september (alt afhængig af vejret)
Annonce
Det lyder som en rigtig fornuftig plan.
Dog forstår jeg ikke helt hvorfor du vil give jorden Toxan? Toxan virker mod ukrudt, der er i "god vækst" - dvs. det har ingen virkning som forebygning.
Langt det meste ukrudt kan ikke tåle at blive klippet ned og dør derfor når du begynder at slå plænen.
Hvis der så viser sig at blive problemer med mælkebøtter og andet "bredbladet" ukrudt, til næste år, kan man overveje Toxan.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Det er selvfølgelig rigtig. Når jeg slår ukrudtet ned er de ikke i vækst mere. Jeg dropper ukrudtmidlet og spare samtidig miljøet og pengene :-)
Du kan gøre alt og mere til, men du slipper ALDRIG for ukrudt! :-)
Se du at få planeret ud og få sået græsset. Det meste ukrudt tåler ikke at blive slået, og det der overlever, kan få en gang sprøjtning senere, hvis man ikke kan leve med lidt forskellige vækster i sin plæne.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis