Bunddække, hjælp !

Jeg har i løbet af foråret og sommeren fået sat skik på et stykke have som bare var et stort morads af buske/småtræer og hvad der ellers lige har bestemt sig for at gro på det stykke !
Der er så en stribe træer i en ca 2m bræmme imellem haven og marken, som jeg gerne vil bibeholde , da det giver en perfekt skille linje imellem have og mark ! Men doven og ikke særlig have egnet som jeg nu engang er, så kunne jeg godt tænke mig at få noget bunddække der ! Men første indskydelse er efeu, men er begyndt at komme i tvivl !
Hvor meget vil de kravle op af træerne ?
Vil der være noget mere egnet til opgaven !
Det skal bare være dækkende så jeg ikke skal luge ukrudt og gerne stedsegrønt !
De skal stå i skygge under træerne !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan jeg godt fornemme du er ude efter noget der dækker hele skidtet så hurtigt som mulig, men at plante en gang efeu er ikke noget voldsomt flot resultat i længden (bare min mening)

Så søger du noget der kan lukke alt den bare jord af hurtigt og effektivt, så vil jeg sige nej, der er nok ikke meget andet der kan gøre det som efeu kan.
Efeu (vedbend) vil smutte op i dine træer, det kan du stole på om der findes arter der holder sig ende ved jeg ikke.

Men et par bud her fra og ja, de tager nok lidt længere tid om at få lukket det hele, men hvis man kombinere mange af dem og får lavet sig et skygge bed ud af det vil det i længden blive mere varierende og stort set vedligeholdelsesfri i det lange løb.

Bunddækningsplanter:
Hasselurt
Vinterglans
Vinca
Guldjordbær
Kæmpestenbræk

Buske:
Krybende dværgmispel

Stauder:
Diverse hostaer
Diverse bregner
Duskkonval
Hjerteblomst
Og en helt masse andet
Og sæt så nogen påskelilljer, krokus, vintergækker og erantis. Det luner øjet i februar og marts. De passer og spreder sig selv.

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
Tusind tak for svar, jeg læser op på forslagene !

Som et lille twist har jeg snakket med en arbejds kammerat idag, og ved et tilfælde har han lige tyndet ud i hans efeu så han har en stor bunke liggende !

Hvor stort er problemet med at de kravler op af træer ? Kan jeg nøjes med at fjerne dem fra træerne en gang om året eller vil de være mere agressive ?

Det største problem er for dine træer. Hvis de får lov kan de jo nærmest kvæle dine træer. De skal nok søge op, men hvor meget og hvor hurtigt ved jeg ikke. 1 gang om året lyder nok ikke helt ved siden af, men når du alligevel går en tur i haven kan du jo lige tjekke efter. I starten er der selvfølgelig ikk det store postyr, men det skal nok komme når de har fået etableret sig godt.
Fik lige spurgt ind til om han havde store problemer med at de ville søge op af træer, det har han ikke oplevet endnu !
Så jeg tager chancen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis