Afrensing af murværk

Hej

Jeg skal til at i gang med at afrense en mur, som har været dækket af beplantning og derfor er noget ramt af nogle gevækster. Jeg tror det er en form for alger. De er hvide og hårde, men kan dog krattes lidt i med en negl.






Jeg har prøvet følgende:

Brun sæbe
Rodalon
Gori "fjern belægninger"
Saltsyre

Alt med undtagelse af saltsyre har siddet i 2 dage og er vasket ned med en stiv børste.
Ingen af delene har nogen voldsom effekt, men gorien kombineret med MASSER af knofedt har den bedste virkning. Det er dog et kæmpe arbejde da det er hele facaden der skal have en tur.
Jeg håber der en nemmere løsning. Nogen ideer til, hvad belægningen er og hvordan jeg fjerner det nemmest?

MVH
Dennis








 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Denis.
Det er en meget almindelig ting på mange huse, det er en mosart der lever på sten o.l. overflader. Det kan dog også være kalk udtræk fra mørtelen, og så er det bedre at lade det sidde.
Spørg en mure han kan give dig en vudering af om du skal rense det af.
Din eneste mulighed er nok at højtryks spule det væk, men du må kun spule næsten fladt med væggen ellers river højtrykket mørtelen med ud mellem stenene.
På den anden side, så er det altså ikke noget der skader din mur, det er vel nærmest en form for patina
Hej
Jeg tvivler på at det er kalkudtræk fra mørtelen. Så havde syren vel taget det.
Jeg er ikke så vild med at skulle højtryksrense det. Jeg er bange for at det skader mere end det gavner. Jeg har overvejet at skrubbe noget nilfisk "roof cleaner på." Gevæksterne kunne godt ligne noget af det der sidder på taget. Det skal bare lige virke 3-4 måneder først, men så skulle naturen klare resten. Det er da et forsøg værd... for patina er ikke velanset på mit hus ;-)

 

 Hvis du tør, kan du prøve grafittirens og damprens forsigtigt.
  Start et sted med begrænset synlighed
  Venlig hilsen..

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også