Klink med alm. brædder

Hej

Jeg skal til at bygge et hønsehus, og har en masse stumper trykkede brædder liggende. Tænker derfor, at det vil passe fint at lave det som klink, men jeg er lidt i tvivl om teknikken (det er IKKE klink brædder).

Jeg ved, at man har lavet det uden klinkbrædder tidligere, men hvordan gjorde man? Starter man bare i bunden med et par klodser under første bræt? Og arbejder sig så bare opad efter et fast mål? I så fald er der evt. regel for hvor man sømmer og hvor mange søm der skal i?

På forhånd tak for tips og tricks.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt almindelige brædder da jeg byggede "skraldeskjul" sidste år.
Jeg startede fra bunden, og skød brædderne(25x125mm) på med en trykluft dykkerpistol. 
Jeg havde nogle 100 mm rustfrie dykkere liggende, som jeg brugte, de var måske lidt korte, men brædderne sidder der da endnu

Som du selv skriver så startede jeg nederst med en klods, og så bare deropad... jeg satte et søm i toppen og et i bunden, der går igennem det underliggende bræt og lavede et "overlæg" på ca 5 cm(så vidt jeg husker) . På den måde får alle brædderne 2 søm i, for hver samling, men måske kunne man undvære det ene i toppen, hvis man er sikker på de går igennem begge brædder og binder godt i stolpen.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har lige lavet et skur med klinkbeklædning og alm brædder, det gik rigtigt nemt. Jeg brugte 4,5 x 60 skruer og kun en i bunden af brættet med 2,5 cm overlæg. Jeg brugte en snor med lod til at lave en pæn lige skrue linie opad, og et vaterpas til hvert bræt.


Se evt her for princip tegning. http://vot.teknologisk.dk/9466,5
Ja jeg vil mene minimum 2 cm. i overlæg, og at man ikke må sømme gennem
 "2 brædde" så man ikke sætter sømmene i overlappet.
Tak for indspark.

Det var fint lige at få detaljerne om overlap på min. 22 mm og placering af sømmet på plads.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis