HJÆÆÆLP! Problemer med vandet!!

Min familie og jeg har et 5000L badebassin stående i haven. Et af de blå med oppustelig ring og en lille filterpumpe tilsat. 

Men problemet er at i denne høje temperatur vi har i disse skønne sommerdage, går der desværre kun et par dage, før så kommer algerne væltene... Vi har både en klor-bold og tjekker jævnligt ph-værdi i vandet. Vi har efterhånden tømt bassinet en del gange og mit spørgsmål er nu... 

Hvordan renser jeg bedst vandet for alger, så det igen er fint og klart, til at bade i, uden at skulle tømme bassinet helt igen for vand?! Er der en god måde at rense vandet på, mens vandet er i bassinet??

Håber på nogle gode, virksomme og seriøse svar!

- Gisment


- Gisment
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit problem er nok at den klor du tilsætter fordamper for hurtigt, Klor er en gasart der ligger lavt d.v.s. på overfladen af vandet ind til i plasker rundt i polen, derved mindskes klorindholdet, så du må have mere klor i når det er så varmt. Men pas på ikke at komme for meget i, da det er ætsende på huden.
Har tænkt tanken... Og mange takker for svaret... må prøve at se om det hjælper med mere klor... men renser det de eksisterende alger i vandet?! Der er nemlig ved at komme en smule... og det er jo for at undgå at skulle tømme hele bassinet endnu en gang For det kan jo godt blive en halvdyr vandregning, hvis man fortsat skal tømme og fylde bassinet...

- Gisment
du skal huske at lade din pumpe køre hele døgnet for at holde cirkulation i vandet, og du skal huske at rense eller udskifte filteret i pumpen jævnligt.

hvis du havde haft et 10000 eller større, ville jeg have anbefalet en sandpumpe og eventuelt uv lys, sandpumpen er til at betale med UV lyset koster spidsen af en jetjager

ud over div pumper kan jeg anbefale et dækken til den, når den ikke anvendes. en gulvskrubbe er ganske udemærket til at rengøre bund og sider, gør man det et par timer før det skal bruges har pumpen nået at fange det medste af skidtet

ph værdi skal du kontrolere morgen og aften, og vær hele tiden opmærksom på at klorboldten er fyldt op. men klor disinficere kun dit vand, det skrubber ikke pølen ren, der ska knofedt til

jeg har haft flere af både 3 og 5000 L men har droppet dem, for de er for besværlige at holde rene, når min knægt blir noget større vil jeg ha en pøl på min 10000L for der kan de svare sig at købe et ordentligt vandrensnings anlæg.

men ok jeg savner godt nok lige at kunne plumpe i i de her dage

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Med de små pumper og den ringe filterkapacitet de har, får du altid problemer med at holde så små pools rene. Jeg har haft pool i de seneste næsten 30 år. Den eneste gang jeg havde problemer med at holde vandet rent var, da jeg som nødløsning købte en gummipool med en lille pumpe, indtil jeg fik tid til at lave en rigtig nedgravet pool, i et nykøbt hus.
Problemet er, at selvom det er små mængder vand, er pumper og filterkapacitet overhovedet ikke afstemt til mængden af vand. Min erfaring gennem 30 år med pool er, at du skal have et sandfilter og mulighed for at bundsuge poolen, via filteret.
Min pool er på ca. 30.000 L og jeg bruger ca. 5 kg klortabletter (200 grams størrelse) på en sæson og omkring 2-3 kg. klorgranulat. Klorgranulatet bruger jeg til at chockklorere i foråret, så poolen hurtigt bliver klar, efter vinteren.
I mit galleri kan du se størrelsen på den gummipool jeg havde, ca. 10.000 L. Det var bøvl og ballade hele tiden med vandet. Heldigvis kun en sæson. Husk på, at PH-værdien skal være korrekt... 7.0-7.4... sådan cirka, for at få den bedste udnyttelse af kloren. Kloren nedbrydes af solen og af skidt der kommer i poolen. Derfor skal man forebyggende klorere ekstra, hvis der skal bades af mange mennesker på en solrig sommerdag. Husk målinger for at blive indenfor sikkerhedsværdierne. Desværre er der ingen let (billig) løsning for at holde vandet i en gummipool rent. Har aldrig haft brug for UV filter eller andet halløj... korrekt vandbehandling og pasning af poolen er kodeordet for rent vand... :-)
http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/347

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis