Servi Handpump - hydraulisk ratpumpe

For et par år siden købte jeg en brugt ratpumpe af mærket Servi. Jeg har netop haft den adskilt, renset og samlet igen, og den er i fin form.

Tanken er, at ratpumpen skal indgå i den eksisterende hydrauliske styring i min båd, således at jeg kan styre båden fra to positioner. Servi pumpen adskiller sig imidlertid fra min nuværende Tenfjord-pumpe, som kun har to forskruninger på bagsiden af pumpehuset til montering af slangerne.

Servi-pumpen har derimod to ekstra forskruninger, hvis funktion jeg ikke lige kan gennemskue. Er der nogen, der har et bud.

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Den øverste er til en eventuel ekstra oliebeholder ( den skal sidde højere end den øverste ratpumpe ). De 2 nederste er til styrecylinderen. Blokken, med de 2 forskruninger, er med garanti en kontraventil, således at du kan bygge en hydraulisk autopilot ind i systemet.

Mvh Finn
På blokken sidder der rent faktisk tre forskruninger. Jeg er opmærksom på, at der på de to af dem skal monteres slanger til cylinderen, men hvad skal den tredje forskruning bruges til?

Mvh
Flemming

Da den norske leverandør stadig findes, er det vel egentlig mest nærliggende at spørge der. Se: http://www.servi.no/

V.h.

Finnband
Ja der bliver jeg svar skyldig. Man kan selvfølgelig gætte på mange ting, men synes ikke det kan bruges til noget.

Mvh Finn
Hej igen.

Den studs med spørgsmålstegnet skal bruges, hvis du sætter en autopilot med eldreven hydraulisk pumpe i skibet. Den ekstra studs forsyner hydraulikpumpen med olie og din ratpumpe virker som reservoir for den eldrevne pumpe.

Da jeg kan forstå, at du vil have 2 styresteder, skal du sørge for at de er serieforbundne til systemets reservoir. Skåret ud i pap: Hvis du sætter den viste ratpumpe som den øverste, så skal studs 1 på øverste billede forbindes til eventuel beholder, studs 2 forbindes til den nederste.

Hvis pumperne sidder omvendt, skal du bare blænde studs 2 af, da den så bliver den nederste.

Skal pumperne sidde i samme højde, skal nederste studs også blændes af og øverste studs forbindes direkte til beholder.

Håber det giver mening, ellers gå ind på nedenstående hjemmeside, der ligger principtegninger på forskellige systemer.

http://www.busse-yachtshop.de/pdf/ray-hydraulikpumpe.pdf

Der er tidligere skrevet om emnet under "lav Båd", sidst der er skrevet i tråden er den 11 juli

Mvh Finn
Annonce
Hej igen

Tak for hurtigt og udførligt svar. Nu giver det mening.

Finnband, jeg skrev til firmaet for et par uger siden og spurgte, om de kunne levere en brugermanual, men har endnu ikke hørt noget.

Mvh
Flemming

Det er nu ikke helt rigtigt, studs nr. 1. ganske rigtigt til en højdetank men studs nr. 2. skal have tryk fra en servo/hjælpepumpe således at der ikke er modstand på rattet når man styrer, hvis man ikke vil bruge den kan man blænde den af og rattet kan stadigt bruges manuelt, hvis der er en servopumpe på og den går i stykker kan man stadigt styre manuelt som nødstyring.

Dr_Lyn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis