Skal stel på en lampe benyttes i Danmark ?

Hej

Jeg har lige monteret en lampe som jeg har købt i England. Ledningen som skal forbindes til lampestedet har en brun, blå og gul/grøn ledning. Dette er jo helt normalt, men det undret mig, at den yderligere har en gul/grøn ledning som er forbundet til selve lampestellet. skal så i en muffeordning i lampen forbindes med den almindelige jordledning som føres til lampestedet.

Kan nogen svare på, om dette er noget der skal gøre i Danmark, eller om det er fordi lampen ikke er produceret i Danmark ?

Kan jeg nøjes med blot at tilslutte de 3 ledninger til lampestedet uden at forringe sikkerheden på nogen måde ?

Selvbyggeren

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså normalt sidder jordledningen jo netop til stel... det er hele ideen med en muldledning 



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik

Jeg troede bare, at den gul/grønne ledning som kører til fatningen sammen med den
blå og brune, var det der skulle til for at der er jordforbindelse på lampen. Måske er det kun jord til selve fatningen, og så skal jeg selv forbinde skærmen til jord ?


Selvbyggeren

Jordledningen har intet at gøre på din fatning (med mindre den er af metal). Nogle gange har producenten valgt at sætte en samlemuffe i lampen, hvor de 3 ledninger skal i, men det er altså kun de 2 der får lampen til at lyse
Alle metaldele i lampen skulle gerne være elektrisk forbundne( det er feks nok at de er skruet sammen), så det er ligegyldigt hvor du tilslutter din jord.

Jordledningen er jo en beskyttelses leder som har til formål at sikre dig mod overgang i lampen (eller brugsgenstanden).
dvs hvis der skulle komme strøm på stellet af din lampe (eller komfur, vaskemaskine mm) ja, så vil den løbe ned i jorden istedet for igennem dig når du rører ved stel (og dermed leger jordledning).


Håber det giver mening 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Et billede af lampen vil hjælpe meget.
Hej Henrik

Tak for dine svar. Jeg har haft lampen skilt ad, og nu giver det hele mening. Jordledningen i selve lampeledningen er monteret på et metalrør lige over fatningen. Den har således kontakt til alt metal i lampen. Ophænget i loftet og selve er også af metal, og man er åbenbart ikke sikker på, at der skabes sikker kontakt mellem lampen og ophæng (via stålwirer), så derfor har man tilføjet yderligere en stel/jordforbindelse i selve ophænget. Nu er der jordforbindelse på alle lampens dele via en samlemuffe i ophænget.

Tak for hjælpen !

Selvbyggeren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis