Nedgravning af elkabel langs fundament og over indkørsel

Jeg skal have trukket nyt kabel til min garage. Kablet løber langs muren, ca. 5 meter. Er der noget problem i at grave ned langs muren?

Hvor langt skal kablet graves ned? Er der forskel på hvor langt det skal ned, hhv. langs muren og over indkørslen? Jeg planlægger at lægge et afdækningsbånd 10 cm over kablet.

Tilslutningen i begge ender laver en elektriker.

Mvh.,
Chr.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du bruger afdækningsbånd, skal kablet graves mindst 35 cm. ned Under din indkørsel ville jeg nok trække kablet i rør, så det kunne skiftes ud uden at grave indkørslen op.

fase
Skrevet af Rolias på 26 jul 2013 12:09
kablet skal nedgraves i min.35cm med dækbånd umiddelbart over kablet
markeringsbånd nedlægges ca. 15 cm over kablet

Hvis du kun bruger markeringsbånd, skal kablet graves ned i 70 cm. dybde og markeringsbåndet placeres 10 cm. over kablet.
Bruger du dækbånd/-plast behøver du ikke markeringsbånd.

fase
Hvad er forskellen på markeringsbånd og dækbånd?
Hvad med det om at grave langs muren/fundamentet?

Mvh.,
Chr.
Dækbånd beskytte mekanisk - ( http://www.harald-nyborg.dk/p6852/afdaekningsbaand-d-mrk-50m-100mm ) og derfor kan du nøges ned at ligge kabel i 35 cm og dækbånd 10 cm over kablet.


Markerningsbånd - er et tyndt plastikbånd som ikke beskytte kablet - derfor skal det i 70 cm.

Lig gerne kablet i sand - og ved opføring ved en mur eller andet anvend dækskinne eller et stålrør http://www.harald-nyborg.dk/p6226/daekskinne-16mm-x-1-meter som mekanisk beskyttelse
Annonce
Tak, så mangler jeg bare svar på det med at grave 35cm ned langs muren.
Chr.
Der er ingen forskel på at grave ned langs mur og under indkørsel. Reglerne er de samme.
Jamen, jeg er bange på skader på fundamentet. Det er det jeg tænker på.
Chr.
Skrevet af cwix på 26 jul 2013 15:53
Jamen, jeg er bange på skader på fundamentet. Det er det jeg tænker på.
Chr.
Hvordan skader på fundamentet? Dit fundament skulle gerne være nede i mindst 90 cm. Så du kan roligt grave dit kabel ned langs fundamentet.


fase
Tak for alle svarerne.
Chr.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis