Grøn energi = omfordeling til de rige?

Hvordan føler i at nye tiltag fordeles i befolkningen?

Jeg indrømmer blankt at jeg spørger fordi jeg er lidt harm over to konkrete eksempler (uden at nære personligt had til nogen!)

- jeg undersøgte økonomien i jordvarmeanlæg med solceller (eller for højt strømforbrug af pumpen) og fandt ud af, at det for mig altid vil være hundedyrt mens vores velhavende genbo har fået store tilskud til sit store anlæg, det er klart privat derovre men han kører det på en eller anden erhvervsordning
- en højtstående mediciner, hans kone er leder, de ejer en gård med jord og får millioner af os almindelige mennesker i både landbrugs- og vindmøllestøtte

Ja, man ville jo selv tage hvad der bliver budt men i bund og grund er det jo forkert at folk som ikke driver landbrug kan få landbrugsstøtte og hvad der ellers er af skæve ting. Alt imens vi diskuterer at vi ikke har råd til gamle, unge, SU og arbejdsløse.

Den fornemmelse kan jeg vel ikke være ene om. Hvem er det egentlig der snylter i store træk. Hvorfor er grøn energi lavet som et tag selv bord for dem der har i forvejen, og os der egentlig kun vil have til eget forbrug må betale overpris?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vær glad for at du ikke er blevet pålagt en misundelsesafgift

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Haha, Du tjener vel ikke på de nuværende regler, eller hvorfor er dine argumenter så svære at finde?

Men jo, det er jo så dejlig nem at affærdige kritik som et forkert personlighedstræk (=misundelse) hos kritikeren...så behøver man aldrig nogensinde at beskæftige sig med andet end egen røv. Salig er den som har masser af fordele og ingen moral at sortere dem efter.
Isfugl hvis du har til det daglige forbrug hver dag så glæd dig da over det, det er der mange på kontanthjælp og enlige mødre der ikke har, villa, sommerhus, 2 biler, ferie 5 gange om året, god mad med vin hver dag, en stor vindmølle i baghaven, den første mill. er altid den sværeste, jeg er rig på børn, børnebørn og en sød kone så skråt op med det materielle, men det er da meget rart at have.

mvh.

Benny N.
Skrevet af Isfuglen på 26 jul 2013 16:05
Haha, Du tjener vel ikke på de nuværende regler, eller hvorfor er dine argumenter så svære at finde?

Men jo, det er jo så dejlig nem at affærdige kritik som et forkert personlighedstræk (=misundelse) hos kritikeren...så behøver man aldrig nogensinde at beskæftige sig med andet end egen røv. Salig er den som har masser af fordele og ingen moral at sortere dem efter.

Nej, jeg mener bare ikke at LDS er et forum for politiske diskussioner

Omfordeling ? Det kan vel altid diskuteres hvor der bliver omfordelt fra og til - jeg er modstander af at der skal omfordeles så vi alle er lige fattige.

Men i tilfældet du nævner med store tilskud til " de rige " og ingenting til alm. borgere er du noget galt afmarcheret.

Forretningsmodellen for afskrivningen kunne benyttes af alle efter de gamle regler - rig som fattig. Jeg bruger selv modellen for mit solcelleanlæg, indrømmet.

Og det er da også rigtigt at fradraget er mere værd for den gruppe, der betaler topskat, men det er jo kun fordi de er mere brandbeskattet ( omfordeling ) end de, der ikke betaler topskat.

Og jeg indrømmer da gerne at jeg ikke ville have investeret i et solcelleanlæg i dag - men det er ligegyldigt hvad indkomsten er - det kan ikke betale sig for private - med mindre man vil acceptere en tilbagebetalingstid på ca. 15 år eller mere - det vil jeg ikke.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 26 jul 2013 17:25

Og jeg indrømmer da gerne at jeg ikke ville have investeret i et solcelleanlæg i dag - men det er ligegyldigt hvad indkomsten er - det kan ikke betale sig for private - med mindre man vil acceptere en tilbagebetalingstid på ca. 15 år eller mere - det vil jeg ikke.

Er du sikker på det?

Enig i at de STORE anlæg ikke kan betale sig, men et lille 3 kWh anlæg mener jeg stadig kan betale sig.

Ex. et anlæg der laver 2700 kwh på et år, vil man selv kunne bruge de 30 % (måske højere) mens det laves.

Dvs. der spares 2700 * 30 % = 1080 kwh x 2 kr. = 2376 kr.

Resten (dvs. 2700 - 1080) 1620 kwh sælger man for 1,30 kr. = 2106 kr.

I alt 4482 kr. om året. Et sådan anlæg koster 44.000 kr. = 10 år tilbage betalings tid.

Ja det er ikke lige så godt som den gamle ordning men det er da stadig OK syntes jeg

Sig endelig til hvis jeg har lavet en fejl beregning

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af MLU på 26 jul 2013 17:48

Er du sikker på det?

Enig i at de STORE anlæg ikke kan betale sig, men et lille 3 kWh anlæg mener jeg stadig kan betale sig.

Ex. et anlæg der laver 2700 kwh på et år, vil man selv kunne bruge de 30 % (måske højere) mens det laves.

Dvs. der spares 2700 * 30 % = 1080 kwh x 2 kr. = 2376 kr.

Resten (dvs. 2700 - 1080) 1620 kwh sælger man for 1,30 kr. = 2106 kr.

I alt 4482 kr. om året. Et sådan anlæg koster 44.000 kr. = 10 år tilbage betalings tid.

Ja det er ikke lige så godt som den gamle ordning men det er da stadig OK syntes jeg

Sig endelig til hvis jeg har lavet en fejl beregning
10 års tilbagebetalingstid ville jeg heller ikke acceptere

Mit 6 kWp anlæg gav jeg kr. 76.000,- for - det giver en tilbagebetalingstid på 5 år efter forretningsmodellen. Det er Ok - men meget længere tilbagebetalingstid gad jeg ikke.

Jeg har regnet på mit - og vi bruger ca. 15 % i dagtimerne - langt den største del bliver brugt ved madlavningstid og om aftenen.
Der kan selvfølgeligt anvendes timerstyring i langt højere grad end vi gør i dag for at ændre forbruget til dagtimerne - men madlavningstidspunktet bliver ikke ændret

Husk at du skal beskattes af den del du sælger.

Jeg skal beskattes af hele min produktion - men det er kun kr.0,60/kWh jeg beskattes af.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 26 jul 2013 18:02

Husk at du skal beskattes af den del du sælger.




Se det havde jeg ikke lige med

Og det hjælper squ ikke lige på regne stykket kan jeg se. Hmm.. Så skal anlægget faktisk ned i 30.000 kr. før det bliver vær at kigge på... Tak for input

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 26 jul 2013 18:14

Se det havde jeg ikke lige med

Og det hjælper squ ikke lige på regne stykket kan jeg se. Hmm.. Så skal anlægget faktisk ned i 30.000 kr. før det bliver vær at kigge på... Tak for input

For lige at køre den helt ud - så har du også glemt rentebyrden - lad os sige 10% af kr.44.000,- = kr. 4.400,- årligt ( før skat ) . Så er der ikke meget tilbage til tilbagebetaling.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Husk nu på at alle tiltag som regeringen laver handler KUN om at få penge i kassen til at dække betalingsbalancen. Der er ikke andre formål, fordi hvis der var, så havde man sat moms på frugt og grønt ned på 0%
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis