Flytte bøgehæk

Hej,

Jeg har brug for lidt råd/vejledning/hjælp 

Vi har ca 30 meter bøgehæk som vi gerne vil grave op og flytte/plante et nyt sted.

Kan man bare lige det?

Hækken er som sagt ca. 30 meter lang og omkring 4 meter høj.

Er der et tidspunkt som er bedre end andre til det?

Er det bare at grave den op og så grave den ned det nye sted?

Hvad med vand og gødning efter den er flyttet osv.?

Nogen have eksperter som kan give lidt hjælp?

På forhånd tak.

Mvh.

Kenneth

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste tidspunkt for flytning er i det tidlige forår, når knopperne svulmer op, men inden de bliver grønne. 
Du kan med fordel klippe hækken godt tilbage nu. 

Du skal dog være opmærksom på at bøg har meget store rødder, så du skal mindst have en halv meter på hver side af hækken, når du graver op, og en meter i dybden.
Hvis du har god tid, kan du vælge at grave en rende (25 cm dyb) på hver side af hækken en 20-30 cm fra stammerne og fylde den med en blanding af grus og jord, vente et år til hækken har lavet nye gode rødder i renden, inden du så graver den op og flytter den. 

Generelt siger man at træer(da din hæk er bøg, er det jo en række træer) har lige så stort rodnet som krone...
Det vigtige er at få så mange føderødder(små hvide, fine, rødder) med som overhovedet muligt, og de sidder altså typisk for enden af rødderne. De store rødder har alene den funktion at sørge for at fastholde træet til jorden så det ikke vælter når det blæser.

MHT vanding, så siger man at der skal vandes en time før træet er tøstig

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg tror også bare jeg ville købe en ny. hvis man skal beholde den i en nogenlunde højdre skal man som pinkhenrik skriver have meget af rødderne med, og det er jo næsten umuligt, eller bare et kæmpe arbejde.. bøgehæk er ikke det dyreste der findes...
Nu er det lidt for langt væk, for ellers er det absolut guf for en bonsai freak som mig, når nogen skal have fjernet en gammel hæk, eller andre havetræer.
Da de "træer" har grene helt nede ved jorden, men samtidig har en god tyk god stamme,  og kraftige overfladerødder, er de guld værd for en bonsai freak.

Men som sagt, det kan lade sig gøre at flytte hækken, men det er et stort arbejde og der er ingen garantier for at operationen lykkedes

Jeg var sidste år heldig, da vores kirke skulle have nye hække omkring en række bede... her reddede jeg mig 20 stk taks, der alle havde en stamme der var 10-20 cm i diameter, og ikke mere end 40 cm høje, med masser af side grene. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Godt nok ikke Bøg
Men vi fik flyttet et stykke Naverhæk, vi fik en gummiged til at grave det op, den tog 2½ m i bredden, og gravede knap en meter ned, og tog så en kæmpe klump jord med.
Og satte den så ned i en rende, så rødderne kun var fri i ganske kort tid.
Det var først på sommeren, og tørt, så ikke helt ideelt, men alle planterne overlevede.
Annonce
Se det er den rigtige måde at gøre det på.

Man må aldrig gå ned på udstyr

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis jeg skulle flytte så store planter ville jeg gøre det i efteråret når bladene er visnet, der er større chance for at de kommer i fugtig jord.
Jep......... træer og buske flyttes bedst om efteråret når bladene er faldet af , så er jorden stadig varm og fugtig , husk at klippe godt tilbage...........
I det aktuelle tilfælde ville jeg nok have købt en ny hæk.........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Den gamle haveguru Helge sagde at det er gammel gartnervisdom at alle frø kan sås, alle planter kan flyttes, alle planter kan skæres ned, men der er ingen garanti for at de overlever.
Hej,

Tak for de gode svar :-)

Jeg tror jeg vil trimme hækken ned til omkring 2,5 meter og så grave en rende på hver side (som PinkHenrik foreslår).

Så kan jeg måske forsøge at flytte den til foråret?

Jeg kunne aldrig drømme om at smide hækken ud og købe ny, er i klar rover hvad en hæk i den højde koster? Jeg tror lige jeg forsøger dette inden :p

/Kenneth
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis