Flytte bøgehæk

Hej,

Jeg har brug for lidt råd/vejledning/hjælp 

Vi har ca 30 meter bøgehæk som vi gerne vil grave op og flytte/plante et nyt sted.

Kan man bare lige det?

Hækken er som sagt ca. 30 meter lang og omkring 4 meter høj.

Er der et tidspunkt som er bedre end andre til det?

Er det bare at grave den op og så grave den ned det nye sted?

Hvad med vand og gødning efter den er flyttet osv.?

Nogen have eksperter som kan give lidt hjælp?

På forhånd tak.

Mvh.

Kenneth

Hej, Jeg har brug for lidt råd/vejledning/hjælp... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal have bare en chance for at bøgehækken skal overleve en flytning , er der visse regler der skal holdes , 1.. da du kraftigt reducerer rodnettet, skal du også reducere toppen og klippe ned til under 1 m i højden,  2....flyt om efteråret......jorden er varm og det er det bedste tidspunkt til at plante/flytte store vækster.........giv en spand vand pr. plante.........

elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja jeg vil nu også mene den skal skæres ned til 1 meter i højden inden flytning, evt gøre den del nu så den når at komme sig lidt efter indgrebet. Også flytte den i efterårsferien. Og flytte den nu dur ikke, det har været alt for tørt i for lang tid.

Men kort den ned, giv den noget kalk og gødning og begynd at vande den hver dag fra nu.

Mvh Henrik

Efterårsferien er for tidligt, vent til blsdene er visnet.
Ja hvis hækken med det samme skal være 4 m høj det nye sted, så er det billigste jo nok at flytte den nuværende.
Men kan mindre gøre det, så tror jeg såmænd det vil være væsentlig billigere og hurtigere at købe og plante en ny hæk fremfor at flytte den gamle.
Jeg tror ikke at kbbn er klar over hvor dybt sådan nogle rødder går ned, siden han har den ide at ville flytte den bøgehæk. Du kan godt regne med at rødderne går mindst 1,5 til 2 m ned i jorden, så det er ret store mængder jord du skal flytte ad gangen, mere end hvad en mini gravemaskine kan klare.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis