Alarm grænser

Hej med jer
Er der nogle af jer der ved om man kan ændre alarm grænsen for diverse alarmer på motoren.
Fx får jeg en alarm hvis vandtemperaturen bliver over 75 grader, hvad nu hvis jeg gerne vil have at denne alarm allerede kom ved 70 grader? Eller først ved 80 Grader?

Der går en ledning fra føleren og op til instrumentpanelet, men som jeg lige kan se det så er der ikke noget man kan stille eller justere. Hvordan fungere de alarmer?

På Forhånd tak
Razols
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Razols på 25 jul 2013 22:19
Hej med jer
Er der nogle af jer der ved om man kan ændre alarm grænsen for diverse alarmer på motoren.
Fx får jeg en alarm hvis vandtemperaturen bliver over 75 grader, hvad nu hvis jeg gerne vil have at denne alarm allerede kom ved 70 grader? Eller først ved 80 Grader?

Der går en ledning fra føleren og op til instrumentpanelet, men som jeg lige kan se det så er der ikke noget man kan stille eller justere. Hvordan fungere de alarmer?

På Forhånd tak
Razols
Med 99% sikkerhed skal du skifte føleren. Den fungere som en on/off kontakt hvor on nu er over de 75 grader.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vil det sige man kan få forskellige følere, alt efter hvilken temperatur man ønsker alarmen kommer ved? og i så fald..hvor kan man købe dem?
Skrevet af Razols på 26 jul 2013 11:25
Vil det sige man kan få forskellige følere, alt efter hvilken temperatur man ønsker alarmen kommer ved? og i så fald..hvor kan man købe dem?
Kort og godt, ja og hvor du køber reservedele til din motor.  Men følerene kan uden tvivl også fås rigtig mange steder, dog er findes der ikke en standart for huldiameter og gevindtype (stigning). Endvidere findes de med en tilslutning (biludgaven med stel gennem motorblokken) og marineudgaven med to tilslutninger. Efter din forklaring med en ledning, formoder jeg det er biludgaven du har på din motor.

Håber det gjorde dig klogere.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo det hjalp lidt på det, en nu har jeg ledt lidt rundt på nettet, men syntes ikke rigtigt jeg kan finde nogle. Er der en der har et link til noget?
Skrue den gamle føler af, og tag den med til en autoelektriker, så kan de hjælpe dig.
(de skal bruge den gamle, for at kunne bestemme gevind type)
Annonce
Det prøver jeg. Tak for hjælpen.
LØSNINGEN!

Efter at have snakket med en auto-elektrikker, fandt jeg ud af at det var nok at montere et potetiometer på stel-ledningen (Sikkert lige meget om det er stel eller plus ledningen den bliver monteret på) På den måde kan jeg helt selv indstille hvornår alarmen skal komme. Jeg kunne sikkert også have monteret en modstand istedet for, men jeg vidste ikke lige hvad størrelse det skulle være.
Så alarmen der før kom ved 76 Grader, kommer nu først ved 89 grader. Og alarmgrænsen kan let ændres nu.
Skrevet af Razols på 16 nov 2013 16:48
LØSNINGEN!

Efter at have snakket med en auto-elektrikker, fandt jeg ud af at det var nok at montere et potetiometer på stel-ledningen (Sikkert lige meget om det er stel eller plus ledningen den bliver monteret på På den måde kan jeg helt selv indstille hvornår alarmen skal komme. Jeg kunne sikkert også have monteret en modstand istedet for, men jeg vidste ikke lige hvad størrelse det skulle være.
Så alarmen der før kom ved 76 Grader, kommer nu først ved 89 grader. Og alarmgrænsen kan let ændres nu.
Hej
Sådan som du beskriver det, kan du kun ændre temperaturen op ad ikke til en lavere værdi end du oprindelig havde - med et potentiometer (variabel modstand) i serie kan du kun forøge modstanden - ikke formindske den ( det vil sige at du IKKE kan indstille til en lavere temperatur end den du oprindelig havde ) dette vil kræve en paralelforbindelse of føler og ny modstand !!!
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 16 nov 2013 18:10
Hej
Sådan som du beskriver det, kan du kun ændre temperaturen op ad ikke til en lavere værdi end du oprindelig havde - med et potentiometer (variabel modstand) i serie kan du kun forøge modstanden - ikke formindske den ( det vil sige at du IKKE kan indstille til en lavere temperatur end den du oprindelig havde ) dette vil kræve en paralelforbindelse of føler og ny modstand !!!
Hilsen Polobjørn

Det kan jeg godt se det fornuftige i, og har lige kigget efter. Potentiometeret er paralelkoblet. Men han har ikke monteret en anden modstand (Kun den variable), giver det mening?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis