Kontrol af tandrem Mazda 323

Hej 

Vi har købt en Mazda 323 1,3 16V fra 1997 med 225.000 km.

Den kører perfekt og det vil vi godt have den til at vedblive med. 

Derfor spurgte vi sælger om hvornår de sidst have skiftet tandrem og det kunne de desværre ikke huske.

Hvordan kontrollerer man en tandrem om den skal skiftes, kan man det eller skal vi for en sikkerheds skyld få den skiftet så vi kan skrive km-tallet op?

Hvis der er andre ting I synes vi skal tjekke efter på en Mazda 323 så sig endelig til. Der er:
Ingen mislyde fra motor
Olien er pæn og på olieproppen er der ikke aflejringer. (Skifter snart olie + filter)
Pænt og rent luftfilter.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Købe en brugt bil uden et udfyldt servicehæfte?
Det ville jeg ikke turde.
Men hvis du heldig sidder der et klistermærke på tandremsafdækningen hvor sidste skift er noteret.

Bent.
En anden mulighed er at din bekendte har gemt værkstedsregningerne.

Bent.
@ Bent: Desværre det spurgte vi om.

Så det kunne godt tyde på, at vi skal få den skiftet, så vi ikke ender med fx smadrede ventiler og stempler. 
Så ville jeg skifte den for en sikkerheds skyld, især da den tidligere ejer ikke kan huske hvornår (så må det være nogen tid siden).
Jeg kender ikke Mazda motoren, men nogle gange skal vandpumpen skiftes på samme tid (og remstrammer mm. selvfølgelig også).

Bent.
Annonce
Vi skifter den og tager vandpumpe og strammer med, det kan ikke betale sig andet når vi nu er igang.
Tak for input.
Den skal vist alligevel skiftes ved 240.000 km, så det er nok det rigtige at bare skifte den nu :-D

Mvh Mærsk

Hej.
Når du nu skal være kritisk, så check de der fine linier ved skærmkanterne. De kan betyde at disse skærmkanter spekulerer på at separere sig fra bilen.
det er nok nemmest uden skader at checke indefra og måske skal inderskærmen løsnes.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis