Refleksiv isolering over sænket loft

Øj.

Jeg er i gang med at sænke nogle lofter. Der skal ikke indbygges belysning, kun trækkes nogle kabler. Derudover sidder der nogle gamle stikdåser og lampeudtag, som bliver skjult bagved de nye loftpaneler, men for det meste vil der ende med at være 4-5 cm luft deroppe. Etagen ovenover er loftrum, og der er ingen isolering i etageadskillelsen eller i taget ovenover.

Og så tænkte jeg, at jeg jo lige så godt kunne isolere lidt i det ekstra hulrum. Min idé er at lægge noget refleksiv isolering op mod det gamle loft, f.eks. det der Aluthermo halløj. Måtterne er vist 10 mm tykke, så der kommer til at være 3-4 cm luft mellem isoleringen og det nye loft (som bliver lavet af 3 mm hård masonit) hvilket burde give den refleksive isolering en mulighed for at virke.

Lyder det som en god idé? Eller ville jeg være bedre tjent med at fylde helt ud med f.eks. Rockwool? Er der i så fald brug for en fugtspærre?

Det betyder ikke det store, om besparelsen på varmeregningen kan modsvare de 150,-/m^2, som Aluthermo koster. Jeg håber mest på en mærkbar forbedring af indeklimaet. Men er det realistisk?

- Flemming
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Reflektiv isolering og masonit??

Du må slet ikke bruge masonit som loftsbeklædning, og refleksiv isolering isolerer som bølgepap efter vores nordlige forhold. Rockwool er vejen frem, og gerne mere end 300mm. Selvfølgelig med korrekt indlagt dampspærre.

Elektronikteknikeren
Der er ikke tale om isolering mellem etager eller isolering op til et tag. Hvis jeg skulle sænke lofterne 300 mm ville jeg dårligt kunne stå oprejst bagefter. Og da det er en 80 år gammel etageejendom, ville det være mere økonomisk at rive hele bygningen ned end at prøve på at gøre den fuldstændigt tidssvarende. Så jeg har ikke rigtig andre muligheder end lappeløsninger her or der, hvor det nu viser sig at være muligt, f.eks. ved at udnytte 4-5 cm fri plads under de sænkede lofter til at lægge lidt ekstra isolering.

Jeg har aldrig hørt, at man ikke "må" beklæde lofter med hård masonit. Blød masonit har rigtigt nok været forbudt siden 1972 på grund af brandfare, men hård masonit skulle altså ikke være et problem. Eller tager jeg helt fejl der? Mht. bæreevnen, så er det udelukkende en kosmetisk konstuktion, der ikke skal bære andet end sin egen vægt, og som blot er der for at skjule det eksisterende loft (der antageligt er lavet efter alle forskrifterne.)

- Flemming
OK som du skriver det lyder det som om det er et hus... Men stadig vil det være bedst at fylde hulrummet med rockwool, selvom det kun er 40-50mm

Elektronikteknikeren
Starter med af sige jeg er ik elektriker, men det med af du vil skjule dine lampe udtag og gamle stikdåser, lyder i min verden som en rigtig dårlig ide,, men nok om det,, der kommer nok en der kan svare 100 på om jeg har ret i min antagelser,, angående din sænkning af loft,, hvorfor så ikke bruge gips, og fylde mellemrummet op med rockwool
En af idéerne med at bruge hård masonit er, at konstruktionen så er let nok til at kunne holdes på plads med f.eks. magnettape.

Gips er lidt vanskeligere at bruge af netop den grund. Det kan næsten kun gøres både pænt og holdbart, hvis pladerne bliver skruet fast (og bearbejdet med spartel, filt osv.), og så er det netop, at der ikke må sidde kabelsamlinger ovenover.

Masonitpladerne kan derimod skæres ud i et eller andet flippet mønster (f.eks. i stil med et voronoi diagram), med en overfræser og et 45-graders bit (så kanterne fremhæves og gøres pæne), og males. Og så kan en elektriker blot vippe stykker af som nødvendigt for at komme til samledåserne ovenover.

Men jeg forstår det altså sådan, at refleksiv isolering med 3 cm luft på den ene side (eller måske 1,5 cm på hver side?) ikke er noget værd, og jeg ville være bedre tjent med 4 cm Rockwool? Er der evt. andre muligheder at overveje? Flamingo? Gasbeton?

- Flemming
Hej
det med de inddækkede samlinger, gælder det også hvis der ikke er forbrug på.

hvh

 varmetossen

Ja der må ikke være skjulte samlinger, hvis der er spænding pâ.

Så skal de frakobles, og ledningerne bør fjernes
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også