Beton/ler-rør langs indersiden af ydermur i hus fra 1930 ?!?

Et spørgsmål til den historisk interesserede GDS'er

Jeg har fritlagt kloaken i en del af et kælderrum i mit hus fra 1930 og jeg har derfor opdaget er der ligger et beton/ler-rør (tror det er beton da det er sort) langs begge ydervægge på indersiden af fundamentet. Er der nogen der ved hvad de rør ligger der for? Det ligner nogetder er  lagt ned da huset blev bygget.

Hvis det var ler var det nok noget dræn, men da det ikke er rødligt tænker jeg at det er beton. Måske stadig noget drænværk?

Mit reele problem er at begge rør blot er hugget over og ligger åbne på begge sider af hvor kloaken går ud under fundamentet. De er altså ikke sluttet til kloaken men det har de nok været engang. Jeg er i tvivl om det er noget jeg bør gøre noget ved da jeg kan se at der faktisk kommer vand fra rørerne når det regner. (Det er ikke faldstamme da der ikke er kommet vand fra dem i de sidste par uger hvor det har været tørt, men her til morgen stod der vand i min udgavning da det havde regnet i nat.

Nogen ideer?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smid da et par billeder op
Skrevet af StenKrog på 25 jul 2013 09:19
Smid da et par billeder op

Hermed et billede af herlighederne


Hej-
Når der som du siger kommer vand i ved regnvejr, ville jeg tage bøvlet med at få dem sluttet sammen med afløbet igen.
Vi risikerer større mængder regnvand i fremtiden åbenbart, og alt vand, der ikke afledes er af det onde.
Jeg var engang ude for, at en regnvandsafledning bare var knust og stumperne lå under en toiletledning, der lige skulle på tværs. Ikke alle tog det lige alvorligt for 40-50 år siden.
Vi husejere har mange glæder - og meget at tage os af.

mvh

 varmetossen

Ja, den mulighed er der da, selvom det er nedtur at skulle igang med det igen. Derudover har jeg nu også konstateret at det gamle beton-rør ligger under det nye PVC rør, kun ca. 5-8cm men alligevel ikke optimalt for faldet....

Beton-røret er fyldt med slam kan jeg konstatere, efter at have haft et elektriker-rør 4-5 meter inde i det, så det er ikke til at sige hvad det kommer til at gøre ved min eksisterende kloak hvis jeg kobler det på igen og slammet langsom begynder at flyde ud mod vejen (qua at jeg får løst problemet med faldet).

Så lige nu er det nok en spand beton i rør-enden jeg hælder imod. Men hvad mon der så sker med det vandtryk der vil bygge sig op i røret over tid.... Det er da ikke så nemt med den slags gamle installationer.

Jeg var en tur i byggesags arkivet og se på mikro-film fra da huset blev tegnet i 1930, men der er kun et par principtegninger af kloak-installationen, så det gav ikke rigtig noget.

...og jeg ved stadig ikke hvad funktionen af de beton-rør oprindeligt var. Mon ikke det var ved at være tid at ringe den ældste kloak-mester på Fyn og spørge ham. Hvordan googler man mon det
jeg tror du skal ha fat i din kloakmester inden du støber det gulv til igen, den 88,5 graders bøjning har intet at gøre der hvor den er nu;-)

udover det så ville jeg koble de rør på kloaken, den smule slam der kommer fra dem, skal nok bliv skyllet ud når du bruger de andre installationer, ellers må du føre dem ud til en sandfangsbrønd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis