Dampspærre vs. fugtspærre

Hejsa
Jeg har lige købt et gammelt hus (fra 1967) med min kæreste. Her skal vi have langt noget nyt gulv. Jeg har gennem flere tråde her på siden og på opslag nettet, fundet nogenlunde ud af hvad jeg skal gøre. Jeg er dog lidt i tvivl om man må ligge både en dampspærre og en fugtspærre i gulvet?
Gulvet er bygget op på følgende måde:

-Kappilarbrydende lag (singels)
-plastfolie
-beton
-strøer
-isolering mellem strøer
-trægulv

I denne opbygning går jeg ud fra at plastfolien fungere som fugtspærre, og eftersom strøerne er fine, går jeg ud fra at plastfolien (fugtspærren) har den ønskede effekt.
Planen er derfor at bruge de gamle strøer, ligge gulvspånplader, isoleringslag med dampspærre (sådan nogle ruller man kan rulle ud under gulvet) og til sidst pergo laminatgulv.

Mit spørgsmål er som følger; er det nødvendigt med dampspærren (må man overhovedet have både dampspærre og fugtspærre i gulvet ), eller skal jeg undlade dampspærren, når jeg ligger det nye gulv.

På forhånd tak for hjælpen.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal flytte din plastfolie så den ligger over betonen! Det gør du aht at sikre dit trægulv mod den fugt som betonen vil afgive under hærdning. Det kappilarbrydende lag sikre betonens underside, medmindre du har højt grundvandsspejl skal du ikke gøre yderligere!

Generelt er der ikke behov for dampspærre i terrænkonstruktioner, da den indvendige temperatur og jordens temperatur ikke afviger væsentligt fra hinanden

 Certificeret Statiker

Hvis det er en eksisterende gulvopbygning med den alder du skriver, så kan du roligt forudsætte at betonen ikke længere afgiver fugt og derved undlade spærre over betonen!

Jeg misforstod lige problemstillingen i mit første indlæg

 Certificeret Statiker

Skal det være helt efter bogen, så skal der lægges en 0.20 PE folie direkte over dit klaplag.

Husk max. 50mm isolering over beton.
Hejsa
Tusind tak for det hurtige svar. Ja det er jo en gammel gulvkonstruktion og vil nødigt til at bryde det hele op hvis det kan undgås, så jeg vil blot lade det ligge som det er og undlade en dampspærre.

Ved du om der er noget i vejen for at ligge sådan et no-noise lag (skulle reducere trinlyde og isolere en smule) mellem gulvspånpladerne og laminat gulvet? - der er jo en smule isolering i.
Et spørgsmål til koludabyg - hvis der ligger plastfolie under betonen, og det er så gammelt som det er (altså ikke afgiver fugt) så burde der vel ikke kunne komme fugt op gennem, eller hvad mener du der vil være af risiko, hvis jeg undlader fugtspærren?
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 25 jul 2013 09:39
Skal det være helt efter bogen, så skal der lægges en 0.20 PE folie direkte over dit klaplag.

Husk max. 50mm isolering over beton.

Hvorfor vil du have PE på? Der er fugtspærre under betonen og betonen afgiver ikke længere byggefugt! Ved at lægge en PE laves der jo reelt en løsning med dobbelt spærre!

 Certificeret Statiker

Grunden er fordi så er det lavet efter foreskrifterne, udlades den så vil evt. problemer med optrængen af fugt jo netop være den manglende fugtspærre.

Nu snakker vi jo et betongulv fra ´60erne , så det er normalt en meget tynd folie der bare forhindrede betonen løb ned gennem sten/leca osv... som folk fyldte i bunden, og denne er normalt så ødelagt at den ikke kan anses for at være hverken fugtspærrende eller damp spærende, hvis det i det hele taget er udlagt, hvilket jo også tit er set.
Skrevet af linettenormann på 25 jul 2013 10:38

Ved du om der er noget i vejen for at ligge sådan et no-noise lag (skulle reducere trinlyde og isolere en smule) mellem gulvspånpladerne og laminat gulvet? - der er jo en smule isolering i.


Nej, den smule isolering der en i disse no-noise underlag er der ingen problemer i at lægge oven gulvspånpladerne.
Skrevet af Koludabyg på 25 jul 2013 12:19
Grunden er fordi så er det lavet efter foreskrifterne, udlades den så vil evt. problemer med optrængen af fugt jo netop være den manglende fugtspærre.


Foreskrifterne ved lægning af nyt trægulv på beton siger at såfremt den relative fugtighed i betonen er under 65%, så kan en fugtspærre udelades! For et gulv fra 60'erne må dette kunne formodes, medmindre der virkeligt er problemer med opstigende fugt! (SBI 224 kap. 7.2.5)

Optrængende vand bør ikke være problematisk når kapillarerne i jorden brydes, men selvfølgelig kan det være et problem hvis laget ikke kan komme af med overfladevand eller grundvandstanden er høj.

Din forklaring med plastfolien under betonen lyder plausibel, men hvilken forfatningen den er i og hvor effektivt den er, det kan der kun gisnes om!

Jeg tror ikke der sker noget ved at lægge en PE folie pga. de relative begrænsninger der er i temperaturfoldende gennem dækket, omvendt tror jeg heller ikke at der vil opstå problemer ved at udelade den, såfremt betonen fremstår som tør!



 Certificeret Statiker

Skrevet af Ingenioeren på 25 jul 2013 12:55

Jeg tror ikke der sker noget ved at lægge en PE folie pga. de relative begrænsninger der er i temperaturfoldende gennem dækket, omvendt tror jeg heller ikke at der vil opstå problemer ved at udelade den, såfremt betonen fremstår som tør!

Enig, derfor ville jeg også hellere udlægge den, frem for at undlade den, ikke fordi jeg tror det vil være et problem uden, men ved evt. skade senere vil man måske ærge sig man ikke udlagde den.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis