gammel murstensvæg

Hej er der nogen der ved hvad jeg skal "kaste" en gammel murstensmur ud med ,muren er renset helt ,og fugerne renset, så der ikke er noget løs gammel fuge. Jeg spørger fordi ,at for 8 år siden ,pudsede jeg netop denne væg med et  tyndt lag 9% strandmørtel og uden at "kaste den ud med cement /grus "den ,er nu er blevet så grim at jeg igen har måtte afrense den . Væggen er en nordvendt gammel staldvæg, som der bliver gennemkold om vinteren. Da jeg ellers har haft gode resultater ,med stuehuset "ingen afskalning , og her har jeg ikke brugt udkast.Derfor ville det være rigtig rart hvis nogen har en go opskrift, så pudselaget holder sig pænt . 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Nu må du/I tilgive at kæphesten rides igen. Jeg brugte meget tid på det en gang.
Du må ikke blande kalk og cement. De er hver for sig bindemidler i mørtel og med forskellige egenkaber.
Jeg ved, der murere, der er uenige med mig og mener at man må lige smide en skefuld cement i kalkmørtel. NEJ.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med at muren er blevet grim. Den skal kalkes eller på anden forsvarlig vis behandles for at holde en pæn overflade, og kalkning udført rigtigt holder 8 - 10 år.
Der er meget mere at skrive om, men du kan søge på Raadvad byningsbevaring.
Der er skrevet en masse af kompetente folk om bevaring og istandsættelse af gamle huse.

mvh

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis