Reparation af vægge/loft efter indfræsning af EL.

Hej Venner

Jeg bor i en ældre smuk lejlighed fra 1851 som jeg er ved at renovere. I stuen, hvor den tidligere ejer har sat gipsplader og filt op, har jeg med rillefræser gjort plads til at skjule 6 antenneledninger (for hele opgangen) der går igennem min stue. Disse har jeg har skjult i en kabelkanal. Nu resterer der nogle defekter i loftet hvor den gamle puds har løsnet sig samt selvfølgelig defekterne i væggen.

1) hvordan udbedre jeg pudsskaderne i loftet ?

2) hvordan udbedre jeg defekterne i vægge hvor der er altså er gips, puds og filt ?

Havde egentlig tænkt mig at anvende letspartel men er nu ikke helt så sikker på at det er den korrekte løsning.    

Mvh  Stemann

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ikke ud som dine kanaler ligger særlig dybt? Lige meget hvad du spartler eller pudser med, vil det revne. Også fordi kabelkanalerne ikke er lavet til indmuring.
Jeg ville bruge nogle rigtige rør, ligge dem dybere ind i vægen, og pudse med gipspuds. Evt. afslutte med sandspartel.

Som du har lavet kanalerne nu, er det i øvrigt ikke muligt at skifte kablerne pga. de skarpe knæk. Det er ikke så fedt at skulle lave hele vægen om, hvis du kommer til at slå et søm ind i et kabel. Også en grund til at bruge rigtige rør.
Hej og velkommen

Du har ret i at letspartel ikke er egnet til formålet at fylde dybe riller - det tørrer " aldrig " og svinder - taler af erfaring.

Du bør pudse det igen og bruge letspartel bagefter når det er tørt. Lad være med at fylde rillerne helt ud - lad et par millimeter stå tilbage så der er noget til letspartelen.

Du kan i dit byggemarked købe sække/poser med 10 eller 25 kg lige til at blande med vand.

Der er vist forskellige slags afhængigt af underlaget - men det kan du se på posen.

 Edit : så lige Jenshøjs indlæg og er enig i det med rørene. Kan dog godt se det kan være problematisk når det er gennemgående antennekabler til lejlighederne over din. Men du kan ligeså godt undvære kanalerne og bare mure dem direkte ind.

God fornøjelse

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tusinde tak for Jeres gode råd. Sagen er den at der er tale om 6 antennekabler - såfremt disse skal samles i flexrør bliver tale om en større udfræsning for at få plads til de mange rør eller et meget stort rør 

- kablerne er fræset ind meget tæt til tilstødende væg hvorfor der ikke skal slås søm ind til malerier og lign. 

- kablerne er som nævnt ført fra loftetagen til stueetagen og jeg kan ikke forstille mig at disse skal skiftes - så kan jeg ikke "bare" mure dem direkte ind ? (eller er det dårlig skik ?) 

Igen mange tak for Jeres gode råd.

Mvh

Stemann  
Normalt er antennekabler ikke syrefaste, så det vil være lidt problematisk at indmure dem direkte. Hvis jeg skulle være lidt opfindsom, og det er jeg desværre indimellem, så ville jeg nok vælge at lime/bore nogle træklodser i ved siden af kablerne, og så montere et stykke gips ovenpå hele hullet. Så er kablerne nogenlunde fri for mørtel, og du kan problemfrit spartle/tapetsere bagefter (jeg vil dog anbefale noget armeringsvæv, hvis samlingen ikke skal blive synlig igen efter nogle år). Men så skal du jo have 13mm frirum over kablerne.
Du kan også hvis pladsen er et problem, lægge et stykke masonitplade på, det giver bare ikke samme pæne resultat.

Når først væggen er jævn, så ville jeg vælge at bruge lidt gipsspartel eller evt. noget polyfilla til at fikse loftet. Det kan du så slibe ned til det rammer det niveau du gerne vil have. Herefter bør du dog lige lægge filt, male eller lign.
Du skriver at den tidligere ejer har sat gipsplader op. Går ud fra at det er en anden væg end denne?
Men det kunne nu også være en løsning: Lim gipsplader op på hele vægen, og lave samlingerne som man nu gør ved gipsplader.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Alle

Igen tusinde tak for de mange tilbagemeldinger. 

@Jenshøj; det er en anden væg hvor der er sat gipsplader op. I denne stue er der puds på murværket og efterfølgende filt. 

Puha - skulle måske have pakket alle kablerne ind i en udvendig kabelbakke. Det her projekt virker nu en smule uoverskueligt. 

Mvh

Stemann
Skrevet af Stemann på 24 jul 2013 13:32


Puha - skulle måske have pakket alle kablerne ind i en udvendig kabelbakke. Det her projekt virker nu en smule uoverskueligt. 

Mvh

Stemann
Sludder - Twists rigtigt gode løsning er da lige til at gå til for en LDS'er

Du kan endda undgå pudsen og spartle dig ud af det med hans løsning.

Lidt til misundelsesgenet :

Nu vil jeg slukke min PC her på arbejdet - og holde ferie i et par uger og nogle dage
ved den jyske vestkyst i sommerhuset

Fortsat god sommer.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Har dy sikret dig at ejeren af kablerne - foreningen, yousee eller en helt tredje - er indforstået med at de lægges ind i væggen ?

 Certificeret Statiker

Har du sikret dig at ejeren af kablerne - foreningen, yousee eller en helt tredje - er indforstået med at de lægges ind i væggen ?

 Certificeret Statiker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også