hjælp til skruestørrelse til motor

Hej

Er der nogen der ved hvilken størrelse skrue der skal sidde på en 25hk tohatsu?
Motoren sidder på en 4, 2m gummibåd, og båd og motor vejer tilsammen ca. 200kg.

Den skal bruges til at trække vandski.

Der sidder en 9, 9x13 skrue derpå nu. Den kan godt trække en på 70kg op på vandski, og de kan også stå én ski derefter. Men den kan ikke trække en på 90kg op. Motoren kan ikke komme op i fuld omdrejninger og derfor tror jeg at skruen er for stor.

Hvis nogen har forslag til hvilken skruen jeg skal bruge, hører jeg gerne.

Mvh. Peter Jensen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hjælpe ikke at sætte en anden propel på, det er motorens hestekræfter det kommer an på, og 25 Hk. er lige i underkanten til at trække vandskiløbere. Især når den sidder på en gummi båd er den alt for lille, for bare gummibåden i sig selv skal bruge meget kraft for at kunne komme ud af røret. Så find helere en 40 Hk. motor så er mulighederne større.
Sætter du en propel på med lavere stigning, vil din motor bare arbejde med flere omdrejninger men farten nedsættes, kommer der en med større stigning vil motoren blive slidt op meget hurtigt, hvis den overhovedet vil kunne trække den
Du skal finde ud af hvor mange omdrejninger din motor arbejder med ved fuld gas.
Med en person i og når den trækker fuld læs.
Eksempelvis kan det være 5.000 til 5.500 o/m
Hvis den smutter op over 5.500 så er skruen for lille og er den under 5.000 så er skruen for stor.

Som tommelfingerregel så ændre man omdrejningerne med 150 til 200 omd pr. skruestørrelse.

Men som Håndværkeren siger.. så er motoren nok for bette.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har været ude og måle omdrejninger i dag og vi var 3 personer i den og den gik men 3500 omdreninger ved fuld gas.
Det er helt galt, enten er propellen med alt for stor stigning (men en 13" lyder nu ikke helt galt), eller der er noget galt med motoren så den ikke yder det den skal.

Hvis det er en langbenet motor, kan det være årsagen, da du højst sansynligt, skal bruge en kortbenet, når det er en gummibåd.
Skrevet af pnj på 29 jul 2013 20:04
Jeg har været ude og måle omdrejninger i dag og vi var 3 personer i den og den gik men 3500 omdreninger ved fuld gas.
Hej.

Det tyder på din skrue kan flytte mere vand end motoren kan magte. For en del år siden kunne man købe en skrue hvor stigningen kunne justeres trinløst. Om den fås stadig og om den er noget værd har jeg desværre ingen aning om. Måske det er værd at undersøge ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis