Hjælp til terrasse

Heysan.

Min søster skal ha lavet en cirka 50 kvm terrasse og hun er af den mening at det kan vi selv grave ud til og der må jeg så stoppe hende, da jeg mener at vi alle vil blive fuldstændig ødelagte, så mit foreslag lyder på at leje en minigraver, er vi ikke enige???

Hvor meget skal man grave af, altså hvor dybt?
Kommer det an på flisen???
Hvad skal der under fliserne? Ukrudtlagen? Grus?

Ja er ingen havehaj og det er min søsser heller ikke.

Hilfe...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.danskbeton.dk/files/Servicebutik/Dansk%20Beton%20publikationer%20til%20servicebutikken/Belægning/lægning%20betonfliser.pdf
Der skal være mindst 25 cm sand /grus under fliserne, så det vil sige at der skal graves 12-13 kubikmeter jord af, det er næsten 25 tons, 3-4 lastbillæs, derefter skal der køres 10 kubikmeter sand på, 18-20 tons.

Prøv at finde en anlægsgartner eller entreprenør, der er ofte tilbud hvor de vil lægge 50 m2 for ca. 15.000 kr.
25 cm grus under en terasse, hvor der ikke er tung trafik, er overkill efter min mening (og jeg har noget af have det i: min storesøster er af samme støbning som din: hun flyttede 3 gange inden for 4 år til et hus uden terasse, og var hver gang af den mening, at lillebror da sagtens kunne etablere en). Min egen terasse ligger nu på 25. år stadig helt plan i ca. 12 cm stabilgrus + 2-3 cm afretningslag. En del af hemmeligheden er grundig stampning med en pladevibrator.

Men derfor bliver det jo stadig til en hel del tons. Så mit bud er, at hvis du er 30, kan du godt selv, men hvis du er 60, får du godt nok ondt i ryggen inden du er færdig. Og så er det i øvrigt min erfaring, at det hårdeste er kørselen og aflæsning med trillebør, så hvis jeg skulle vælge mellem en minigraver og en motor-trillebør, ville jeg vælge trillebøren.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej
Det kommer lidt an på hvor frost sikker din bund er? (lerjord/sandjord).
Lav det rigtig første gang og det holder i mange år frem.
Find din færdig højde og sæt en snor med +15cm i siderne
Afvandingsfald på betonbelægningssten er min. 10 ‰ (1cm/mtr.)
Udgravning til 5cm sten, 3 cm. afretningsssand, 10 cm. stabilgrus, under snor.
Det er bundopbygningen der er vigtig og skal bære det hele.
God arbejdslyst.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis