Fraflytning

Hej!
Vi skal snart ud afvores lejlighed, som vi har boet i lidt over et år. I lejekontrakten står der, at lejligheden skal males ved fraflytning, hvilket vi også er indforståede med. MEN: da vi flyttede ind i lejligheden var dørkarme og radiatorer ikke nymalet (der er stadig slidmærker og huller fra den tidligere lejer). I lejekontrakten står der ellers, at det også skal males ved fraflytning. Har vi pligt til også at male dørkarme og radiatorer?

Med venlig hilsen!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja. det har i nok desværre.
Iflg. lejeloven har man 14 dage til at informere udlejer om mangler i det lejede. Dvs ridser i vinduer, manglende malede overflader, ridser i gulve osv.
Det er af bittert erfaring jeg taler. Det første sted vi boede til leje, fik jeg heldigvis skrevet til udlejer, det var ikke malet alle steder og der var enkelte ridser i gulvet og andre småting. Men disse småting kan man komme til at hænge på den dag man flytter, det er meget sjældent samme vicevært der deltager ved indflytning og udflytning.
Det andet sted kom vi til at betale for maling på ruder og manglende maling, som ikke var nymalet da vi flyttede inde

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Øv.., vi gjorde udlejeren opmærksom på så mange andre mangler da vi flyttede ind, men ikke lige den manglende maling. Nå, jeg vil i første omgang nøjes med at male de ting, der var malet da vi flyttede ind. Så må vi se hvad udlejer siger.
Tak for svaret!
Men men men! Jeg så lige de billeder af manglerne vi sendte til udlejer. Man kan tydeligt se, at der ikke er blevet malet på dørkarmene, selvom det ikke lige var den mangel vi påpegede. Fingers crossed!
Der er ikke andet end at håbe. Med lidt argumenter kan den måske reddes

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Om lejeloven:

For at gå lidt i detaljer, kan jeg fortælle, at man ifølge leveloven skal lave et flyttesyn - både ved indflytning ov ved fraflytning.
Her gennemgår udlejer den stand lejligheden har, og lejer kan så komme med sine tilføjelser i indflytningsrapporten - eller fraflytningsrapporten.

Ved indflytning har man så 14 dage til at gøre indsigelser = lave en liste med de ting, som ikke er som beskrevet i indflytningsrapport.

Ved fraflytning, er det udlejer der har 14 dage, til at gøre opmærksom på, hvsd der skal istandsættes for lejers regning.
Hvis udlejer ikke overholder denne frist, mister han sin ret til at tage penge for det. UNDERSØG dette.

Jeg foreslår at I altid fotograferer tingene før og efter - GODE billeder / godt lys, stativ mv. så man kan se at det ER en plettet dør og ikke et rystet billede - med dato.

Hvis udlejeren ikke følger sine forpligtelser, kan han altså miste retten til at tage penge til vedligehold!!! Hvis han ikke har brugt en korrekt lejekontrakt, kan I måske slippe?
Måske kan I også bare male det selv (billigere end håndværker) Omvendt, hvis I ikke selv får skrevet tingene op, så i ikke risikerer at betale for meget.
mvh A.
PS Læs/sæt jer ind i lejeloven - og se lejekontrakt som er på ca 16 sider!

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også