Terrassedør/overligger

Hej.
Jeg er gået i gang med at udvide vores terrassedør til en dobbelt og har i den forbindelse lige brug for at vide hvad eller hvilken overligger i vil lægge på indermuren. Jeg laver ydermuren først og har sat to soldatter op til at holde de to spær der ligger på muren som bliver berørt. Indermuren er åbenbart lavet af lecablokke, og det er vedrørende den jeg vil spørge hvilken overligge i vil lægge i der. Tager er etinit skiffertag og vejer derfor ikke det vilde, og der er en indermuren som stå ca 3 meter fra ydermure!!

Den gamle overlægger på ydervæggen var muret sammen med den på indervæggen, det er vi vel enig om, man ikke gør i dag.

Håber i har en god løsning på dette.
Mvh
alte

<p>&#160;</p>
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var sørme ikke meget hjælp jeg fik denne gang, men nu har jeg bestilt en 100x 190 mm overligger til indermuren
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Det er så også lidt svært at vide hvor meget "vejer ikke det vilde" er, samt om der tale om en bærende konstruktion. Hvor vægten ligger osv. Men Hvis vægten som formodentligt ligger på ydermuren, så skal du jo, med indermuren, stort set kun holde loftet oppe, og ikke så meget andet. Så der kan du vel bare henvende dig i dit byggemarked, og købe den mindste leca murbjælke der er lang nok.... Og det ER vist nok 10x19cm som du allerede har bestilt....
Ja det vilde kan jo være svær at beskrive, men skiffertag går vel ikke ind under tung tag?? Du skriver, at vægten formodentlig ligger på ydermuren, synes at få at vide at den oftest ligger på indevæggen, så synes jeg det bliver svær. Hvad krav stilles der så til ydervægen. Er det så nok at mure en overlægger ind i i samlet 3 skift??
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Hej Alte
Du er selv skyld i de meget få svar, på dit problem.
Men din beskrivelse af problemstillingen er dog ikke væsentlig under gennemsnittet!
Havde du bare været lidt mere informativ havde du nok fået noget mere respons.
Dobbelt bredde af terrassedør, det er vel også det længde-mål du har givet til bestilling af bjælken!?
Hvilken type tagkonstruktion har du?
Gitterspær, alt andet lige, lav hældning, trægitter på loftet?
Hanebåndsspær, alt andet lige, høj hældning, udnyttet 1. sal, ingen trægitter på loftet?
Hvad bærer inder-muren de 3 meter inde i huset?
Hvis du har gitterspær bærer inder-muren ikke noget, med mindre der er tale om 40-50 årige gammel mellemunderstøttende gitterspær.
Hvad er taghældningen, i grader?
Hvad var dimensionen på den gamle overligger?
Hvilken form for rem er der? 
Hvornår er huset bygget?
Hvor langt er der til den anden ydermur, målt fra 3 meter inder-mur, spurgt på en anden måde, hvor bredt er huset?
En overligger på 10x19 cm lyder på ingen måde betrykkende!
Hvis du besvarer overnævnte spørgsmål er der også stor sandsynlighed for kompetente svar.
Ligeledes vil du kunne få professionel hjælp i en tømmerhandel/bjælkeleverandør
Venlig hilsen
gsh
puha kan godt se, at jeg ikke har været tydelig i min beskrivelse, jeg må prøve, at undersøge nogle af de spørgsmål du stilller, men tak for dit svar.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Annonce
Hej igen.
Kommer lige med nogle informationer.

Huset er fra 1961
Tager er 22,5 grader lavet af gitterspær (let konstruktion vil jeg mene, 120x60 mm spær)
Rem er 100x 100 mm
Spændevide er 7,5 meter
Vælger at indermur ikke holder noget!!
Indervæg er laver af 110x60 mm leca, overligger har jeg ikke rørt ved endnu!
Yder overligger havde ikke nogen form jern indmuret,

Håber der er nogen som ligger inde med erfaring fra lignende projekt.
mvh
alte



<p>&#160;</p>
Hej alte

Din terrassedør på 3,5 m har understøtninger indbygget. Remmen, 100x100 mm, kan ikke alene bære taget.

Det vigtigste spørgsmål har du ikke besvaret endnu !!!

Hvor bred ønsker du at din terrassedør skal være ?????

Din nye overligger skal kunne bære min. 750 kg x Terrassedørsbredde i Meter.
F.eks. Hvis den nye bredde ønskes på 2 meter giver der 750 kg x 2 = 1500 kg
Din Overligger-leverandør skal oplyse hvor meget en given Overligger kan bære!

mvh
gsh
Hej gsh.
Du må undskylde det med remmen, det var noget vås. Der ligger en jernbjælke på loftet til at bære den åbning på 3,5 m. Troede også, at jeg nåede at få det slettet det igen...undskyld.

Jeg har fået oplyst fra producenten , at en beton bjælke på 100x190 mm kan bære 1700 kg pr meter, og de så ingen problem i at bruge den til at bære mit tag.

Bredde på døråbning er 1600 mm

Jeg går ud fra, at de 750 kg, er at det du regner med at taget trykker med.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis