Punktfundamenter

Jeg skal i gang med at lave fundament til et lille anneks - jeg tænker at lave det som punktfundamenter med et jordbor til 90 cms dybde, putte et 110 mm PVC kloarkrør ned i hullet og fylde tørbeton (i forholdet 1 - 4) ned i kloarkrøret og lade jordfugten klare resten.

Er der noget som jeg overser i den fremgangsmåde?


Bjørn
Jeg skal i gang med at lave fundament til et lille... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af janitor på 24 jul 2013 09:32
Ah, så hvis jeg vil være rigtig sikker, skal jeg hellere sigte imod et hul på Ø 200 eller 250 mm?

Det forstår jeg godt, men betyder det at kontaktfladen i bunden af røret ikke er tilstrækkeligt?

Øhh, nu er jeg ikke betonmand - men jeg havde fundet en betegnelse 1:4 (1 del beton til 4 dele sand) på nettet i forbindelse med fundamenter og så antog jeg at det var ok som dimensionering. Hvad mener du med 1:4:7?


Bjørn
Nej 150mm er ok.

Nej kontaktfladen med jorden i bunden af hullet er ikke tilstrækkelig til at få betonen til at hærde. Men røret behøver vel heller ikke at gå helt til bunden af hullet.

1:4:7 betyder 1 del cement, 4 dele grus og 7 dele sten (f.eks. ærtesten)

fase
Nej 150mm er ok.
Ok, så behersker jeg mig ;-)

Nej kontaktfladen med jorden i bunden af hullet er ikke tilstrækkelig til at få betonen til at hærde. Men røret behøver vel heller ikke at gå helt til bunden af hullet.
Jeg var også selv begyndt at tænke i at røret ikke skal gå helt ned til bunden - jeg var begyndt at tænke i et rør 50 cm langt hvoraf de 20 - 30 cm stikker op over jordoverfladen. Men dukker så et ekstra spørgsmål op: Hvis kontaktfladen i det "lange" er for lille til at få betonen til at hærde, er der vel et tilsvarende problem med betonen i det "korte" rør eller?

1:4:7 betyder 1 del cement, 4 dele grus og 7 dele sten (f.eks. ærtesten)
Jeg genlæste lige på nettet og kan se at det jeg har fundet var en opskrift på beton med grus- / støbemix (altså blandet grus / sten) og her er blandingsforholdet 1:4 - og den blanding har jeg så grebet fast i.


Bjørn
Jeg genlæste lige på nettet og kan se at det jeg har fundet var en opskrift på beton med grus- / støbemix (altså blandet grus / sten) og her er blandingsforholdet 1:4 - og den blanding har jeg så grebet fast i.
Ja den bruger du bare, og kom lidt vand i betonen, så er problemet løst.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis