Sten mellem græs og hæk

Hej allesammen,

Jeg vil gerne have lagt en sten (hollænder- eller herregårdssten) plant mellem min græsplæne og min hæk så det bliver nemmere at vedligeholde haven og så jeg har et fast underlag at køre græsslåmaskinens hjul på.

Men hvordan griber jeg det bedst an? Jeg har søgt på dette forum, men fandt ingen klare svar (jeg er meget nybegynder) Kan jeg lægge dem direkte eller bør jeg lægge et underlag af sand eller tørbeton? Og hvis ja, hvor meget sand eller tørbeton skal jeg bruge? (De skal jo ikke køres på , så jeg går ud fra, jeg ikke skal bruge alt for megt?

Alle inputs er virkelig værdsat!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De vil nok holde bedst hvis du lægger dem i noget tør beton, der skal ikke så meget til hvis din plæneklipper kun er af den type hvor du render bag ved.
Jeg ville absolut ikke lægge dem i nogen form for beton.
Men derimod bare "løst" med lidt sand under.

Mit argument for det er, at hvis du støber "en lang flise" langs hækken, kan du bide dig selv et vist sted på, at rødder vil løfte din "flise" og eventuelt knække den. Lægger du stenene løst, vil de selvfølgelig også blive løftet af rødder, men så er det nemt at løfte en eller 2 sten, fjerne roden, og smide stenene på plads igen. Prøv lige det med "en sten" der er 4-5 meter lang 

Husk på det er jo ikke et fortov du bygger, de skal kun holde til 2 hjul på en plæneklipper

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tusind tak for svarene😊 Hvis jeg vælger at bruge sand, hvor tykt et lag skal jeg så lægge?
Jeg har fliser (20 x 40) i kanten af græsplænen, jeg har ca 10-15 cm sand under de ligger ganske stabilt.

Dog er myrerne ganske glade for det arrangement
Tja jeg ville nøjes med et spadestik's dybde, rette jorden af og smide 5-7 cm sand/grus på, og lægge stenene i det.

Jeg har tidligere lavet sådan en kant, uden at lægge noget under, andet end at rette jorden af, og det virkede faktisk fint... husk det er jo ikke fortov, bare en kant, til 2 hjul på plæneklipperen.  Og din græsplæne vil med tiden "vokse" ind over stenene, efterhånden som tiden går.

Held og lykke med græs slåningen. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg synes når der er 10-15 cm sand, kommer der ikke så meget ukrudt, og det der kommer er let at trække op.
Men mindre kan sikkert sagtens gøre det, bare der er lidt til at rette af, så fliserne ligger stabilt.
Tak for alle svarene - en rigtig stor hjælp😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis