Skære rille i liste

Hej Alle sammen,

Jeg har besluttet mig for at lave småsnedkeri i form af en lille bakke i træ. Selve rammen af bakken laves i 9x92 mm egetræsliste, men der skal jo også en bund i bakken.

Umiddelbart tænker jeg at lave en rille på indersiden at rammen og skyde en 4mm plexiglas-plade ind i rillen.

Men jeg er i tvivl om hvordan jeg laver denne rille bedst. Er det en overfræser med et 4 mm notjern eller bliver det noget klamp at fræse en 4x4mm rille i en liste på 9x92mm ?

Jeg har ikke en overfræser, men har kig på den billige Bosch fra Harald Nyborg samt det lille not sæt fra samme. Ialt en investering på ca, 700 kr, men er der andre løsninger i samme prisleje ?

Hvad foreslår I ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, hvis du er i besiddelse af en håndrundsav kunne du lave rillen med den. Du stiller bare klingen til kun 4 mm i dybten og køre efter landet. Du bør nok øve dig på nogle overskudsbrædder først men med lidt øvelse er det slet ikke så svært.

God fornøjelse.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Om du har en rundsav kan den bruges, skæres af et par gange.

Men en' kun 4 mm dyb not, har sine begrænsninger, med hensyn til bære evne for meget vægt og bunden risikerer at falde ud. (det mindste listen giver sig falder bunde nemt ud)

Du skriver ikke hvor store dine bakker vil være, jo større du laver den (bakken) øges risikoen for at din bund vil falde ud.

En overfræser kan også bruges til formålet

Du kan måske med fordel lime bunden i så får du en bedre samling. 

Du kunne lime en lille tynd liste på bag/undersiden efter du har samlet din bakke, det vil give mere styrke.

Må jeg foreslå du laver en prøve samling, inde produktionen startes. (evt. i noget tilsvarende materiale) for at se hvordan det vil fungere.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Håndrundsav... den havde jeg sgu ikke tænkt på. Det må jeg lige kigge mere på.

Ang overskudsbrædder, så har jeg netop købt nogle billige fyrtræslister i samme mål, netop for at have noget at øve på. Det er sgu ærgerligt at lave alle begynderfejlene på lister til 100 kr/m
Skrevet af maskinsnedker på 22 jul 2013 22:58
Om du har en rundsav kan den bruges, skæres af et par gange.

Men en' kun 4 mm dyb not, har sine begrænsninger, med hensyn til bære evne for meget vægt og bunden risikerer at falde ud. (det mindste listen giver sig falder bunde nemt ud)

Du skriver ikke hvor store dine bakker vil være, jo større du laver den (bakken) øges risikoen for at din bund vil falde ud.

En overfræser kan også bruges til formålet

Du kan måske med fordel lime bunden i så får du en bedre samling. 

Du kunne lime en lille tynd liste på bag/undersiden efter du har samlet din bakke, det vil give mere styrke.

Må jeg foreslå du laver en prøve samling, inde produktionen startes. (evt. i noget tilsvarende materiale) for at se hvordan det vil fungere.



Tak for svaret - det er lige den slags sparring som jeg har brug for - Tak

Selve bakken er ikke mere end 30x20 cm og skal primært bruges til makeuppensler og lignende, så umiddelbart tror jeg ikke at belastningen bliver mere end 1-1,5 kg max. 

At noten endte med at være 4mm skyldes primært at listen jo kun er 9mm tyk, så jeg tænker at skære en dybere not vil svække listen for meget. Eller vil den godt kunne holde til en not på 5mm ?  


Ja noten bør være ca. det ½ af tykkelsen, og med den størrelse på dine bakker og belastning burde det kunne holde.

Så hvis du holder dig til det skal det nok gå.

Prisen for egelisterne lyder noget pebrede. (det må være en' 1. klasses vare)

Ang. håndrundsav:

Kan du lave en plade hvorpå du skruer/spænder saven på, (bor nogle små huller i sålen) til små skruer eller bolte.

Skær gennem pladen & vend hele mollevitten, & sat på et par bukke eller andet egnet, (i en behagelig arbejdshøjde, så har du en lille fin "stationær" rundsav.

På pladen spænder du så en liste på til land at "køre efter" lav evt. to paralelle noter 90 gr på runsaven til landet, lim to små lister under landet (gerne lidt længere en landet er tykt) de vil så styre, & som passer nøje til noterne, på den måde bliver det lettere at flytte landet paralelt, smør disse lister med stearin og det glider lettere. 
Du kan med fordel lave en liste som holder egelisten nede, dermed beskytter du dine fingre i samme omgang, har din sav udsugnings studs, kan du tilslutte en gl. støvsuger til at ta' savsmuldet, så er støvgener elimineret samtidig.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 23 jul 2013 13:54
Ja noten bør være ca. det ½ af tykkelsen, og med den størrelse på dine bakker og belastning burde det kunne holde.

Så hvis du holder dig til det skal det nok gå.

Prisen for egelisterne lyder noget pebrede. (det må være en' 1. klasses vare)

Ang. håndrundsav:

Kan du lave en plade hvorpå du skruer/spænder saven på, (bor nogle små huller i sålen)
til små skruer eller bolte.

Skær gennem pladen & vender hele mollevitten, & sat på et par bukke eller andet egnet, (i en behagelig arbejdshøjde, så har du en lille fin "stationær" rundsav.

På pladen spænder du så en liste på til land at "køre efter"  

Du kan med fordel lave en liste som holder egelisten nede, dermed beskytter du dine fingre i samme omgang, har din sav udsugnings studs, kan du tilslutte en gl. støvsuger til at ta' savsmuldet, så er støvgener elimineret samtidig.

Super - tak

Prisen er sikkert peberet. Selv jeg har ledt en del rundt på nettet, fandt jeg kun nogle egetræslister hos Københavns Listefabrik. Hvor ville jeg ellers kunne få ordentlige egetræslister ?
Nu ved jeg godt nok ikke hvad egetræ (det skal være ovn tørret) møbel-tørt for at kunne holde koster. 

                                                                                                                                                                   

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis