Hjælp båd navn og model

Hej folkens.

Jeg har købt en båd, men står nu og gerne vil vide hvad min båd endelig hedder(kunne den tidligere ejer ikke fortælle) og hvilken model det er! derfor spørger jeg om hjælp herinde og håber i kan hjælpe! Det enste jeg ved er at det er en 19 fods båd med en ford motor i på 40hk. bygge år er 1978. Håber der en derude som kan hjælpe mig med hvad det er for en båd jeg har købt mig! 

Jeg er fuldstændig lige glad med hvem din far han er, du skal saftsusme ikke gå her hvor jeg fisker!!  :D :D
Hej folkens. Jeg har købt en båd, men står nu... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den må du ikke fjerne, den har været endnu mere levende før det blev lagt i.


Forstår ikke helt hvad du mener hvad er det jeg ikke må fjerne? Undskyld jeg spørg lidt dumt??

Det er en træ båd med glasfiber!

Jeg er fuldstændig lige glad med hvem din far han er, du skal saftsusme ikke gå her hvor jeg fisker!!  :D :D
Har overvejet at smide en 4-5 fliser i midten af båden istedet for at bruge cement. Tror i det er beder end at bruge cement?

Jeg er fuldstændig lige glad med hvem din far han er, du skal saftsusme ikke gå her hvor jeg fisker!!  :D :D
Det der er vigtigt er at træet kan få luft. Og at den vægt du lægger i ligger så lavt som muligt og i midten af båden.

Håndværkeren har ikke læst dit spørgsmål rigtigt.. Han tror at der allerede ligger cement i bunden.

Men vi er jo stadig nysgerrige efter at vide hvad du har givet for båden..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ballast bør, modsat hvad flere svar tyder på, anbringes så tæt på vandlinien som muligt og gerne i borde, vægt i bunden vil gi' en uønsket pendulvirkning. For at styre dig ind på, hvor meget der skal til, fyld sand i poser og læg dem i båden til du får det resultat du ønsker, tag poserne op igen og vej dem, så ved du hvad der vægtmæssigt skal til. Bly fylder mindst og kan fastgøres med glasfiber.
At en lille båd er lidt livlig, er vel ikke unormalt, og overbygningen kan gi afdrift, men den er jo ikke meget større end mange kalecher. Selve ideen med båden ser da meget fornuftig ud.
Her på dette forum, står det jo frit for dig at vælge hvilke svar, du vil lægge vægt på, og lidt sund skepsis kan være en god ting.
Mange nye sejlere forbavses over den livlighed sejlads kan frembringe, men sådan er det og man skal virkelig op i størrelse, for at undgå det.
God vind med din nyerhvervelse, som tydeligvis ikke er en standardbåd, men som ser ud til at ha' fornuftige linier.
Erik
Jeg ved ikke rigtigt hvorfor folk burde kende håndværkerens meninger, der er vel ikke så mange, der gider læse alt det negative vrøvl mere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg siger mange tak for svarene, vil prøve mig frem med fliser eller sand sække! også må vi se om den kommer til at ligge lidt beder i vandet

Men vi er jo stadig nysgerrige efter at vide hvad du har givet for båden..


Ved ikke hvorfor i synes det er vigtigt at vide hvad jeg har givet for båden? Men jeg har givet en gammel skrotspand af en bil i bytte! Så jeg ligger ikke inde med info om hvor mange penge jeg har givet! Ca. Skrot præmie

Jeg er fuldstændig lige glad med hvem din far han er, du skal saftsusme ikke gå her hvor jeg fisker!!  :D :D
Annonce
Lynæs mange tak for de gode råd og vejledning

Jeg er fuldstændig lige glad med hvem din far han er, du skal saftsusme ikke gå her hvor jeg fisker!!  :D :D
Tak Lynæs.
Jeg får sat noget på plads, næsten hver eneste gang du skriver her.

Jeg har ellers haft en ven der smeltede bly ned i kølsvinet (må det hedde) i en stål-motorsejler, efter han havde fjernet mange hundrede kilo gamle skruer, bolte og andet jern og blyaffald som den forrige ejer havde brugt som ballast.?
Men hvad jeg har oplevet, skal så ikke overføres til en ren motorbåd.

Og til Nukster - Jeg er bare nysgerrig om du er blevet snydt?? Men det virker til at være en fin handle.
Vedr bådens udseende så springer det lidt, at selve båden er så rund og styrhuset så firkantet. På den anden side, ser det umiddelbart veludført ud, i modsætning til mange af de både der ligger i "min" havn.

Og så er den, efter min mening, udstyret med rigelig motorkraft.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvor har du dog den fra Lynæs ?
Jeg har endnu aldrig oplevet en bådebygger anbringe balast i sidene på en båd, så at du vil have balasten ud i siderne er da helt ude i skoven. Skulle en sejlbåd så have to køle som balast i siderne. Nu har man siden Vikinge tiden vidst at balast skal centreres over kølen, men det mener du så ikke er rigtigt kan jeg forstå.
Den båd vi ser, har vist ikke sejlførring, Jeg kikkede i sin tid på, hvor store skibe havde deres ballasttanke, og jeg tænkter derfor at det ville jeg også gøre, det gav efter min og andres mening en væsentlig roligere båd. Men det er jo en sag, som er vanskelig at bedømme, og måske har en begejstring for egen ide' fået det til at syne bedre end det egentlig var, men ringere blev det ihvertfald ikke, og så var der plads til at opbevare varer, som gerne måtte være kolde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
At handels skibe har balast tanke i siderne, er af helt andre grunde. Selv færger har balast tanke i siderne, det har en hel del med anbringelse af lasten at gører.
Isbrydere har også balast tanke hvor de kan flytte store mængder balast fra side til side for at få skroge til at svinge.
Det har også en del at sige hvordan undervands skroget er bygget, i de tilfælde hvor der er tale om en forholdsvis flad konstruktion vil ballast i sider kunne være en hjælp. Men jeg er ret sikker på at spørgerens båd er bygget på rundspant og der vil balast i siderne være temlig uhensigts mæssigt.

Men jeg kan jo kun udtale mig om det med den uddandelse som bådebygger jeg har og den er jo 40 år gammel.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis