Istandsættelse af kirsebær spisebord

Jeg skal have ordenet mit spisebord, men jeg er lidt i tvivl om hvordan dette skal foregå. Jeg havde i tankerne at slibe det og give det en ny omgang behandling.
Er der nogen der har har en idé, eller kan fortælle/henvise mig til hvordan en eventuel nedslibning og efterbehandling skal foregå? 

Se billede:
http://billedeupload.dk/images/DZFP9.jpg
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
først, er det massiv kirsebær eller finer, er det massiv er det bare at gå i gang, med en rystepudser, først grov dernæst fint, lak eller olie, efter første behandling skal det slibes, bare let med fint sandpapir, også efter 2 og 3 gang ellers vil det virke rug at røre ved. ja bare klø på, held og lykke.
Hvor er billedet??

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Her kommer billedet

http://billedeupload.dk/images/DZFP9.jpg
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vi har lavet en lignende behandling på vores massive spisebord. Der var behandlingen:

1. Grundrens
2. Grov slibning (80 korn så vidt jeg husker)
3. Mellem slibning (120 eller 180 - ikke sikker)
4. Fin slibning (240 korn)
5. Påførelse af Trip Trap olie (husker ikke det specifikke produkt - det var på anbefaling af en maler hos XL-byg)

Spisebordet ser fantastisk ud nu.. lidt mørkere end før, men det skyldes naturligvis blot vores valg af olie.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jeg syntes det ser ud som om bordet er lakeret ?
Hvis det er det, så vil jeg klart anbefale at flå den gamle lak af inden du går igang. Det er enormt besværligt at skulle slibe den væk. du kan enten bruge sandblæsning (giver dog en masse efterfølgende slibearbejde), isblæsning (er lidt dyrt), eller min personlige favorit, afsyring. Det er nemt, men tidskrævende (google metoden, hvis du er i tvivl)

Hvis bordet kun er voks eller oliebehandlet, så er det bare at følge illio's forslag. Rens, og slib.

Du skal dog tænke over hvordan du vil have din overflade til sidst. Vil du gerne have lak ? skal det evt. være højglans ? Eller måske er olie, sæbe eller voksbehandling mere passende til dit behov ?
Poleret voks, er flot, og enormt nemt at lave, pletafvisende, og enormt nemt at genpåføre hvis der kommer slitage mærker. Det er bare ikke vildt slidstærkt.
Lak er mere hårdfør, men besværlig at rette "fel" i når der kommer ridser og andre mærker. Højglans lak skal også poleres et par gange under påførsel, så det er ret tidskrævende.
Sæbebehandlingen er enormt nem at holde, og meget smuds og ridse resistent. Man skal bare påføre vand, så er alt pænt igen. Desværre skal behandlingen så vedligeholdes - ofte.
Oliering er den "fine mellemvej". den er ikke vildt stærk til noget, men er nem og praktisk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også