Konvertere smørregrav til mini-vinkælder

Vi har en smørregrav i garagen bygget engang i 70'erne. Vi har ikke noget at bruge den til, men omvendt har vi heller ikke lyst til at støbe den til. Derfor overvejer vi om man kunne fugtsikre væggene, sætte en låselig top på, sætte en pæn minitrappe op, nogle hylder mm. og lave det om til en lille mini-vinkælder.

Jeg tænker den er sikkert ideel til det formål egentlig.
Er der nogen der har erfaringer med lignende projekter? Eller ved noget om hvordan man fugtsikrer sådanne smørregrave, så de forbliver tørre nok til at placere træmøbler dernede? Jeg tænker der skal monteres noget ventilation af en art i toppen, men det er sikkert ikke nødvendigt med noget mekanisk.. eller hvad?

En mulighed jeg overvejede i forhold til fugtsikring er påførsel af vådrumsmembran og opsætning af fliser på vægge og gulv. Ville det fungere? Og er der simplere løsninger?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandglas hvis det stadig kan fås i handelen, brugtes førhen for at lave en bygnings del vandtæt. (svømme-bassinger) Bla.

Ved ikke om dette stadig bruges og forhandles.

Ellers er der epoxy produkter, regner med at dette også er en mulighed.

Vandglas er en vandig opløsning af natriumsilikat (Na2Si3O7). Opløsningen har en massefylde på ca. 1,06 kg/liter. Stoffet har tidligere været brugt til konservering af æg, fordi det hærder lufttæt op og lukker fuldstændigt af for smittekim.

I dag bruges vandglas især til efterbehandling af betonstøbninger, der skal være vandtætte (gulve, bassiner, rørføringer osv.). Stoffet bruges også til at gøre ting brandfaste, bl.a af fyrværkere

Efter vipedia.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg er blevet forklaret, at man skal ikke opbevare vin i lokaler, hvor der er mulighed for benzin- og oliedunster. Disse dunster skulle kunne diffundere gennem korkpropperne og give vinen en uønsket bouquet.
Hvis der er mulighed for fugt, ville jeg i dit sted droppe ideen, selv om jeg har megen sympati for tanken om sund opbevaring af vin!

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hmm okay. Jeg må lige bekræfte det hos vores lokale vinhandler. Det ville da være beklageligt. Så skal det da i hvert fald ikke være hvad vi skal gøre.
Ang. fugten, så er det primært bare fordi smørregraven jo går ret langt ned og der vil naturligt være lidt mere fugtigt dernede. Da jeg agter at opbevare vinen i ægte træmøbler (preferabelt), så ville det være fordelagtigt at få sikret fugten ikke bliver for høj. Alternativt kan jeg naturligvis også udelukkende vælge møbler i metal og glas.. Men en mørk træsort er nu pænere ;-)

Det skal siges der pt. ligger decideret vand i smørregraven. Det er så dog kun fordi vi har haft en kæmpe vandskade i både fjernvarme og vandrør i bygningen lige ved siden af.. Det er løst nu, så fugten kan fjernes med en kombination af en pumpe og noget varme til at fordampe resterne. Herefter skulle det kun være simpel fugt der siver ind fra det omkringliggende terræn.. og der er omfangsdræn, så det skulle også gerne være minimalt.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Ved nærmere eftertanke er benzindampe o.lign. vel næppe et problem i en smørregrav, hvis denne har en dør eller lem. Benzindampene er lettere end luften, så de siver opad og ikke ned?
EDIT: Strike that! De er tungere :-).. pis.. Hmm. Ventilator med filter måske?

Ser man det. Ifølge http://www.vinforum.dk/vinensabc/opbevaring.shtml er den ideelle relative luftfugtighed 55%-75%. Det er faktisk ret højt. Det kan være det ligefrem er en dårlig ide at fugtsikre...

Mvh.
Michael Lind Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også